Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/20525
Title: К вопросу об игнорировании прагматического аспекта деловой коммуникации в современной лингводидактике
Other Titles: On Problem of Ignoring Pragmatic Aspect of Business Communication in Modern Linguodidactics
Authors: Leontyeva, T. V.
Леонтьева, Т. В.
Issue Date: 2014
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Леонтьева, Т. В. К вопросу об игнорировании прагматического аспекта деловой коммуникации в современной лингводидактике / Т. В. Леонтьева // Научный диалог. - 2014. - № 3 (27) : Психология. Педагогика. - С. 154-175.
Abstract: It is proved that when teaching business communication the pragmatic aspect of communication is neglected, namely the speaker’s or writer’s purpose (intent). The teaching process does not actualize the category "right / wrong genre choice". The consequences of this choice are beyond the students understanding. It is shown that the teaching of correct genre texts production is didactically difficult. The opportunities to demonstrate the genre differences to the students are limited by presenting the sample texts of every genre. The situational pragmatics of communication may propose to create texts of different genres, and in this case the appearance of undue genre compilations is understandable. Thereby the importance of the problem of selection of texts for discussion and editing according to the genre canon and intentions is underlined. The text material and methodical development which can be used in the courses "Document Linguistics", "Business Russian", "Business communication", "Speech Communication", "Culture of speech" are offered. The skills obtained by the students when working with such texts are assessed as having value in the context of social education and ensure successful adaptation of graduates in business communication sphere
Доказывается, что при обучении деловому общению уделяется недостаточно внимания прагматическому аспекту коммуникации, а именно - цели (намерению) говорящего или пишущего. В учебном процессе остается неактуализированной категория «правильный / неправильный выбор жанра». За пределами осознания учащимися остаются следствия такого выбора. Показано, что дидактическую сложность представляет обучение корректному в жанровом отношении продуцированию текстов. Возможности демонстрации студентам жанровых различий ограничены предъявлением образцов текстов каждого жанра. Ситуативная прагматика коммуникации может располагать к созданию текстов разных жанров, и в этом случае вполне объяснимо появление неоправданных жанровых компиляций. В связи с этим подчеркивается актуальность задачи подбора текстов для обсуждения и редактирования в плане соответствия жанровому канону и намерениям автора. Предлагается текстовой материал и методическая разработка, которые можно использовать в преподавании дисциплин «Документная лингвистика», «Деловой русский язык», «Деловое общение», «Речевая коммуникация», «Культура речи». Навыки, получаемые студентами в ходе работы с подобными текстами, оцениваются как имеющие ценность в контексте социального воспитания и обеспечения успешной адаптации выпускников в среде делового общения
Keywords: ДЕЛОВАЯ КОММУНИКАЦИЯ
BUSINESS COMMUNICATION
ДЕЛОВОЕ ОБЩЕНИЕ
BUSINESS INTERACTION
ЖАНР ДЕЛОВОЙ РЕЧИ
BUSINESS COMMUNICATION GENRE
ПРАГМАТИЧЕСКИЙ АСПЕКТ КОММУНИКАЦИИ
PRAGMATIC ASPECT OF COMMUNICATION
ISSN: 2225-756X
Origin: Научный диалог. — 2014. — № 3 (27)
Appears in Collections:Научный диалог

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2014_27_013.pdf12,27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.