Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/20549
Title: Влияние тренинга развития творческого мышления подростков на их школьную успеваемость
Other Titles: Impact of Teenagers’ Creative Thinking Development Training on Their Progress in Studies
Authors: Cherneckaya, N. I.
Чернецкая, Н. И.
Issue Date: 2014
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Чернецкая, Н. И. Влияние тренинга развития творческого мышления подростков на их школьную успеваемость / Н. И. Чернецкая // Научный диалог. - 2014. - № 6 (30) : Педагогика. Психология. - С. 27-42.
Abstract: The article is devoted to describing of the results of a formative experiment aimed at developing teenagers’ creative thinking by training methods. The theoretical basis for developing program became the concept of creative thinking worked out by the author. It is defined by the author as an integral psychological phenomenon. The creative thinking is interpreted not as a manifestation of giftedness or kind of thinking, but as the highest, the integral level of thinking. Its structure consists of different kinds of thinking: systematic, logical, divergent, predictive, productive, abstract, figurative, verbal, theoretical, practical, labile. A number of principles of purposeful development of students’ creative thinking arising from the proposed concept of creative thinking is formulated. The plan of the training program is adduced. The author is of the opinion that the creative thinking as integral formation is essentially associated with cognitive activity and, hence, with the success of learning. The means to control the experimental effect is the progress in studies. The effectiveness of the author’s developing training programs for external criterion of the progress in studies was proved. It is proved that the result of this development work is not only the direct effect of the training, but also the improving of student’s cognitive activity skills in general
Статья посвящена описанию результатов формирующего эксперимента, направленного на развитие творческого мышления подростков тренинговым методом. В качестве теоретической основы развивающей программы выступает разрабатываемая автором концепция творческого мышления. Оно определяется автором как интегральный психологический феномен. Творческое мышление трактуется не как проявление одаренности или вид мышления, а как высший, интегральный уровень мышления. В его структуру входят разные виды мышления: системное, логическое, дивергентное, прогностическое, продуктивное, абстрактное, образное, словесное, теоретическое, практическое, лабильное. Сформулирован и ряд принципов целенаправленного развития творческого мышления школьников, вытекающих из предложенной концепции творческого мышления. Приводится план тренинговой развивающей программы. Автор придерживается мнения о том, что творческое мышление как интегральное образование сущностно связано с познавательной деятельностью, а значит, с успешностью обучения. В качестве средства контроля экспериментального эффекта выступала школьная успеваемость. Была доказана эффективность авторской развивающей тренинговой программы по внешнему критерию школьной успеваемости. Доказано, что результатом такой развивающей работы является не только непосредственный тренинговый эффект, но и совершенствование навыков познавательной деятельности школьника в целом
Keywords: ТВОРЧЕСКОЕ МЫШЛЕНИЕ
CREATIVE THINKING
ИНТЕГРАЛЬНАЯ КОНЦЕПЦИЯ ТВОРЧЕСКОГО МЫШЛЕНИЯ
INTEGRAL CONCEPTION OF CREATIVE THINKING
ISSN: 2225-756X
Origin: Научный диалог. — 2014. — № 6 (30)
Appears in Collections:Научный диалог

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2014_30_003.pdf2,86 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.