Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/32137
Title: Психологические основы преодоления депривации у студентов в образовательном процессе
Other Titles: Psychological Fundamentals of Overcoming Deprivation by Students in the Process of Education
Authors: Dubovitskaya, T. D.
Krylova, A. V.
Дубовицкая, Т. Д.
Крылова, А. В.
Issue Date: 2010-10
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Дубовицкая, Т. Д. Психологические основы преодоления депривации у студентов в образовательном процессе / Т. Д. Дубовицкая, А. В. Крылова // Образование и наука. — 2010. — № 10. — С. 71-78.
Abstract: В статье рассмотрена проблема депривации и особенности ее возникновения у студентов. Предложено понятие «культурно-образовательная среда вуза». Представлены результаты сравнительного исследования депривации, адаптации, фрустрации, копинг-стратегий и защитных механизмов у студентов-первокурсников, являющихся выпускниками городских и сельских школ. Сформулированы психолого-педагогические условия преодоления депривации у студентов. Показаны направления и содержание деятельности психологической службы вуза по преодолению депривации у студентов.
The paper considers the problem of deprivation with a particular emphasis on students; the concept of «cultural-educational environment in a higher institution» presented; the results of comparative research of deprivation, frustration, adaptation, copying-strategy and protective mechanisms of first-year students both from urban and rural areas provided; psychological and pedagogical conditions of overcoming deprivation described.
Keywords: DEPRIVATION
CULTURAL-EDUCATIONAL ENVIRONMENT OF HIGHER INSTITUTION
FRUSTRATION
COPYING-STRATEGY AND PROTECTIVE MECHANISMS
ДЕПРИВАЦИЯ
КУЛЬТУРНО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СРЕДА
АДАПТАЦИЯ
ФРУСТРАЦИЯ
СТРАТЕГИИ ПРЕОДОЛЕНИЯ
ЗАЩИТНЫЕ МЕХАНИЗМЫ
ISSN: 1994-8581
Origin: Образование и наука. 2010. №10
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2010-10_008.pdf278,81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.