Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/32998
Title: Консервативная и либеральная педагогические парадигмы в культурно-цивилизационной континуальной реальности
Other Titles: Conservative and liberal pedagogic paradigms in cultural and civilized continued reality
Authors: Днепрова, Т. П.
Dneprova, T. P.
Issue Date: 2008-12
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Днепрова, Т. П. Консервативная и либеральная педагогические парадигмы в культурно-цивилизационной континуальной реальности / Т. П. Днепрова // Образование и наука. — 2008. — № 9. — С. 3-13.
Abstract: This article appeals to the following phenomenon «culture» and «civilization» as the main terms of conservative and liberal pedagogical paradigms presenting the dual opposition in the native education. Discovering the sense of these terms an attempt is made to substantiate the thought that the conservative idea with the cultural filling and the liberal idea with the civilization filling abiding in the unity in the «integral continuum reality» as content and form and in harmony present the idea of national tolerance in education.
В статье рассматриваются два феномена: «культура» и «цивилизация» как ключевые понятия консервативной и либеральной педагогических парадигм, представляющих собой дуальную оппозицию в отечественном образовании. Раскрывая смыслы этих понятий, автор делает попытку обоснования того, что консервативная идея с культурной составляющей и либеральная идея с цивилизационной составляющей в единстве пребывают в «целостной континуальной реальности», как содержание и форма, а в согласии между собой представляют идею национальной толерантности в образовании.
Keywords: THEORY OF EDUCATION
METHODOLOGY EDUCATION
PROBLEMS OF SCIENCE’S METODOLOGY
MANAGEMENT OF EDUCATION
PROFESSIONAL EDUCATION
PSYCHOLOGICAL EXPLORATIONS
EDUCATIONAL TECHNOLOGIES
ТЕОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
МЕТОДОЛОГИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
ПРОБЛЕМЫ МЕТОДОЛОГИИ НАУКИ
УПРАВЛЕНИЕ ОБРАЗОВАНИЕМ
ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ИССЛЕДОВАНИЯ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ
ISSN: 1994-8581
Origin: Образование и наука. 2008. №9
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2008_09_002.pdf303,87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.