Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/33423
Title: Диагностика проявлений клипового мышления у детей старшего дошкольного возраста: теоретическое обоснование
Other Titles: Diagnostics of the Manifestations of Clip Thinking in Older Preschool Children: Theoretical Justification
Authors: Минатуллаева, Н. М.
Кольцова, И. В.
Minatullaeva, N. M.
Koltsova, I. V.
Issue Date: 2020
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Минатуллаева, Н. М. Диагностика проявлений клипового мышления у детей старшего дошкольного возраста: теоретическое обоснование / Н. М. Минатуллаева, И. В. Кольцова // Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). — 2020. — № 2. — С. 59-70.
Abstract: In connection with the development and spread of information and communication technologies and electronic means of communication, a new type of thinking is being formed in modern preschool children. This type of thinking is characterized by scientists as a clip, which is basically superficial, fragmentary, has an illogic, violation of cause-and-effect relationships. The authors selected diagnostic tools that will allow us to comprehensively study the features of clip thinking in older preschool children. Based on the selected criteria, the levels of clip thinking of older preschoolers were developed. The authors substantiate the psychological and pedagogical prevention of clip thinking in preschool children. The necessity and possibility of forming system thinking in preschool age as an alternative to clip thinking are analyzed.
Описан новый тип мышления у современных детей дошкольного возраста, который ученые характеризуют как клиповое мышление, в основе своей поверхностное, фрагментарное, обладающее алогичностью, нарушением причинно-следственных связей. Подобран диагностический инструментарий, который позволит комплексно изучить особенности проявления клипового мышления у детей старшего дошкольного возраста. Выделены критерии, разработаны уровни клипового мышления старших дошкольников. Обоснована необходимость ранней диагностики и профилактики проявлений клипового мышления у детей дошкольного возраста. Проанализирована необходимость и возможность формирования системного мышления в дошкольном возрасте как альтернативы клиповому мышлению.
Keywords: SYSTEMS THINKING
CLIP THINKING
PRESCHOOL CHILDREN
PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL PREVENTION
CLIP
СИСТЕМНОЕ МЫШЛЕНИЕ
КЛИПОВОЕ МЫШЛЕНИЕ
ДЕТИ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ПРОФИЛАКТИКА
КЛИП
ISSN: 2686-8970
Origin: Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). 2020. № 2
Appears in Collections:Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
insight_2020_02_010.pdf381,24 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.