Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/3620
Title: К вопросу о разработке «теории практики»
Other Titles: To the issue of the practice theory development
Authors: Tchapayev, N. K.
Yefanov, A. V.
Чапаев, Н. К.
Ефанов, А. В.
Issue Date: 2013-02
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Чапаев, Н. К. К вопросу о разработке «теории практики» / Н. К. Чапаев, А. В. Ефанов // Образование и наука. — 2013. — № 2. — С. 51-60.
Abstract: The paper deals with the theoretical analysis of practical training as one of the two main forms of vocational training. Industrial practice is regarded as poly-systematic, alternative existence of students entering the adults’ world, the means for developing students’ functional responsibility and subjective world outlook, etc. The paper overcomes the existing utilitarian one-sided approach to the place and value of practice, its impact on the specialist’s professional development and opportunities for professional growth being explored. Regarding the practical training as psycho-pedagogical and educational phenomenon, the authors developed the theoretical and methodological bases for its designing and conducting in vocational schools. The research conclusions contain some heuristic innovative potential facilitating both the foundation of independent theory of practical training and organization of practice oriented training in vocational schools
В статье произведен теоретический анализ одной из двух основных форм профессионального обучения – производственной практики, которая характеризуется как полисистемное образование и рассматривается с разных позиций, в том числе как «инобытие» для обучающихся; система вхождения молодежи в «мир взрослых»; средство формирования у обучающихся «деятельностной ответственности» и субъектного «образа мира» и др. В работе преодолевается сложившийся утилитарный, односторонний подход к пониманию места и значения практики, раскрывается ее роль в процессе профессионального становления специалиста, показываются ее возможности профессионального развития личности обучающегося. В ходе исследования практики как психолого-педагогического и образовательного феномена осуществлена разработка теоретико-методологических оснований для ее построения и проведения. Выводы авторов статьи содержат определенный эвристический инновационный потенциал, актуализация которого может способствовать как созданию самостоятельной теории практического обучения профессии, так и решению вопросов организации практико-ориентированного обучения в профессиональных учебных заведениях. 
Keywords: PRACTICE THEORY
SHUTTLE MOVEMENT
ALTERNATIVE EXISTENCE
GETTING USED TO A PROFESSION
PROFESSIONAL ATTITUDE
FUNCTIONAL RESPONSIBILITY
WORLD OUTLOOK
SPECIALIST'S PROFESSIONAL DEVELOPMENT
ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ
КОНТЕКСТ ОБРАЗОВАНИЯ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2013. №2
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_213_2_101_06.pdf190,16 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.