Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/36315
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRomashkina, G. F.en
dc.contributor.authorKhuziakhmetov, R. R.en
dc.contributor.authorРомашкина, Г. Ф.ru
dc.contributor.authorХузяхметов, Р. Р.ru
dc.date.accessioned2021-06-18T08:40:14Z-
dc.date.available2021-06-18T08:40:14Z-
dc.date.issued2020-10-
dc.identifier.citationРомашкина, Г. Ф. Риски интернет-зависимости: структура и особенности восприятия / Г. Ф. Ромашкина, Р. Р. Хузяхметов // Образование и наука. — 2020. — № 8. — С. 108-134.ru
dc.identifier.issn2310-5828-
dc.identifier.issn1994-5639-
dc.identifier.otherhttps://www.edscience.ru/jour/article/view/1810en
dc.identifier.urihttps://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/36315-
dc.description.abstractIntroduction. Nowadays, digital transformation of society is inevitably accompanied by a set of problems and challenges. Under universal transition to an online format, it is important to analyse how parents assess internet risks for their children and themselves.The aim of the present research is to reveal parents’ perceptions of main trends and structural features of children internet addiction.Methodology and research methods. The research is based on the results of a mass survey. The survey was conducted in 2019 according to a multi-stage sample (by gender, age, type of settlement) consisted of the adult population of the Tyumen region. The authors carried out a detailed socio-statistical analysis of internet risks for children based on the self-assessments of all respondents (with the identification of socio-demographic groups), risk assessments for children, according to parents. The structure of “Parents” sub-sample on gender and settlement type is proportional to the structure of the main sample. Under the heading “Children”, the authors mean minor children of respondents. The risk of internet addiction is included in the structure of 12 internet risks and examined on the basis of 4 components (behavioural, cognitive, social and affective). In the course of analysis, Alpha Cronbach consistency ratings, index method, Spearman’s rank correlation coefficients, Pearson’s Goodness-of-Fit Test, F-Test for equality of several means, case classification and triangulation method were applied.Results. The internet transformation of society can be considered an accomplished fact, since the vast majority of people of all ages spend hours online daily. Every fourth respondent notes that their children use the internet from three to four hours a day. The ambivalence of parental attitudes toward internet addiction is manifested in high estimates of its risk for children and young people “in general”, and in significantly lower estimates for own children, regardless of the amount of time children spend on the internet, whether they have friends outside the network. Parents clearly articulate negative connotations “in general”, but at the same time give very low estimates of dangers in behavioural variables.Scientific novelty. New empirical data, classified on the basis of internet behaviour of children and their parents, as well as parental attitude to this behaviour, have been introduced into the research discourse. An important social issue is identified: in spite of parents’ declarations about the risks of dysfunctional (to the detriment of personal interaction, outdoor games and other kinds of activities) internet use by children, the consensus on the features and dangers of internet addiction in society has not been reached yet.Practical significance. The weak articulation and ambivalence of internet addiction problem perception in Russian society is being proved. Insufficient parental awareness of potential internet addiction dangers for children is demonstrated.en
dc.description.abstractВведение. Цифровая трансформация общества неизбежно сопровождается множеством проблем и сложностей. В условиях всеохватывающего перехода деятельности в онлайн-формат важно проанализировать, как родители несовершеннолетних оценивают интернет-риски для своих детей и самих себя. Цель исследования – выявление восприятия родителями основных тенденций и структурных особенностей интернет-зависимости детей. Методология, методы и методики. Исследование опирается на результаты массового опроса. Опрос проводился в 2019 г. по многоступенчатой выборке, репрезентативной для взрослого населения Тюменской области по гендеру, возрасту, типу поселения. В статье реализован подробный социолого-статистический анализ рисков интернет-активности детей на основании самооценок всех опрошенных (с выделением социально-демографических групп), оценок рисков для детей, по мнению родителей. Структура подвыборки «Родители» по полу и типу поселения пропорциональна структуре основной выборки. В рубрику «Дети» вошли несовершеннолетние дети респондентов. Риск интернет-зависимости был включен в структуру 12 интернет-рисков и рассмотрен на основе 4 компонент (поведенческой, когнитивной, социальной и аффективной). В процессе анализа данных применялись оценки степени согласованности альфа Кронбаха, индексный метод, коэффициент ранговой корреляции Спирмена, оценки по критерию согласия Пирсона χ2, F-критерий для сравнения средних, классификации случаев и метод триангуляции. Результаты. Интернет-трансформацию общества можно считать свершившимся фактом, поскольку подавляющее число людей самых разных возрастов проводит в Сети несколько часов ежедневно. Каждый четвертый из опрошенных родителей отмечает, что его несовершеннолетние дети пользуются Интернетом от 3 до 4 часов в день. Амбивалентность отношения родителей к интернет-зависимости проявляется в высоких оценках ее риска для детей и молодежи «в целом» и существенно более низких – для своих детей, причем вне зависимости от того, сколько времени дети проводят в Интернете, есть ли у них друзья вне Сети. Родители четко артикулируют негативные коннотации «в общем» и дают весьма низкие оценки опасностей по направлениям, характеризующим поведение. Научная новизна. В исследовательский дискурс введены новые эмпирические данные, которые классифицированы по интернет-поведению детей и их родителей, а также отношение последних к такому поведению. Выявлена важная для общества проблема: на фоне деклараций о рисках нефункционального (в ущерб личному общению, играм, движению и иным видам активности) использования Интернета детьми консенсус относительно признаков и опасностей интернет-зависимости в обществе не достигнут. Практическая значимость. Доказывается слабая артикулированность и амбивалентность восприятия проблемы интернет-зависимости в российском обществе. Показана недостаточная осведомленность родителей по поводу ее опасности для детей.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherРоссийский государственный профессионально-педагогический университетru
dc.relation.ispartofОбразование и наука. 2020. №8ru
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.rightsAuthors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).en
dc.rightsАвторы, публикующие статьи в данном журнале, соглашаются на следующее: Авторы сохраняют за собой авторские права и предоставляют журналу право первой публикации работы, которая по истечении 6 месяцев после публикации автоматически лицензируется на условиях Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале. Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).ru
dc.sourceОбразование и наукаru
dc.subjectDIGITALISATIONen
dc.subjectYOUNG PEOPLEen
dc.subjectCHILDRENen
dc.subjectINTERNET RISKSen
dc.subjectINTERNET ADDICTIONen
dc.subjectINTERNET BEHAVIOURen
dc.subjectONLINE ACTIVITYen
dc.subjectGENERATIONen
dc.subjectЦИФРОВИЗАЦИЯru
dc.subjectМОЛОДЕЖЬru
dc.subjectДЕТИru
dc.subjectРОДИТЕЛИru
dc.subjectРИСКru
dc.subjectИНТЕРНЕТ-ЗАВИСИМОСТЬru
dc.subjectПОВЕДЕНИЕru
dc.subjectОНЛАЙН-АКТИВНОСТЬru
dc.subjectПОКОЛЕНИЕru
dc.titleРиски интернет-зависимости: структура и особенности восприятияru
dc.title.alternativeThe risks of internet addiction: Structure and characteristics of perceptionen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dcterms.audienceOtheren
dcterms.audienceParents and Familiesen
dcterms.audienceResearchersen
dcterms.audienceSchool Support Staffen
dcterms.audienceStudentsen
dcterms.audienceTeachersen
local.description.firstpage108-
local.description.lastpage134-
local.issue8-
local.volume22-
local.identifier.doi10.17853/1994-5639-2020-8-108-134-
local.identifier.otherWOS:000581180600004wos
local.identifier.wos000581180600004-
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2020_08_005.pdf516,52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.