Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/3668
Title: Измерение качества латентных свойств учебно-проектной деятельности студентов профессионально-педагогического вуза
Other Titles: Quality measurement of the latent properties of students educational and projecting activity in vocational pedagogical universities
Authors: Shutova, T. V.
Шутова, Т. В.
Issue Date: 2013-05
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Шутова, Т. В. Измерение качества латентных свойств учебно-проектной деятельности студентов профессионально-педагогического вуза / Т. В. Шутова // Образование и наука. — 2013. — № 5. — С. 54-66.
Abstract: The paper deals with the issue of quality measurement and educational process outcomes. The author analyzes the structure of training and projecting activities of the prospective teachers-designers, and regards the given structure as the integral quality indicator of the specialist training in the above profile. The training project level can be estimated by examining students’ final qualification works. The paper demonstrates a set of indicators for estimating the quality of designing and training activities of the graduates. The implementation of the RUMM 2030 program and mathematical statistics tools based on the Rasch model of quality measurement is substantiated. The above method approbation regarding the estimation of the latent variables of training and designing activity of prospective vocational teachers demonstrates that the recommended quality criteria, referred to as indicators, can be used in the competence assessment of the future teachers-designers
Статья посвящена проблемам педагогических измерений качества и результатов образовательного процесса. Анализируются структура учебно-проектной деятельности будущих педагогов-дизайнеров, которая, по мнению автора, может выступать интегральным показателем качества подготовки специалистов данного профиля. Демонстрируется, как уровень учебного проектирования можно измерить при проверке студенческих выпускных квалификационных работ, структура и содержание которых представляют собой полноценный дизайнерский проект. Предлагается набор индикаторов, позволяющих оценить качество учебно-проектной (дизайнерской и педагогической) деятельности выпускников в комплексе. Обосновывается применение программы RUMM 2030 и инструментов математической статистики на основе модели Раша как средств определения качества образования. Итоги апробации методики измерения латентной переменной «учебно-проектная деятельность педагога профессионального обучения в области дизайна имиджа и стиля» показывают, что критерии качества выпускных квалификационных работ, предложенные как индикаторы, в целом адекватны и могут использоваться для оценки профессиональной компетенции будущих педагогов-дизайнеров. 
Keywords: INDICATOR VARIABLES
LATENT VARIABLES
PEDAGOGIC MEASUREMENT
TRAINING AND DESIGNING ACTIVITY
ИНДИКАТОРНЫЕ ПЕРЕМЕННЫЕ
ЛАТЕНТНЫЕ ПЕРЕМЕННЫЕ
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ИЗМЕРЕНИЯ
УЧЕБНО-ПРОЕКТНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2013. №5
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2013_5_104_05.pdf266,35 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.