Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/41681
Title: | Исследование влияния локуса контроля и ответственности на самоорганизацию студентов |
Other Titles: | Research on the influence of the locus of control and responsibility on students' self-organization |
Authors: | Косулина, С. В. Kosulina, S. V. |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Косулина, С. В. Исследование влияния локуса контроля и ответственности на самоорганизацию студентов / С. В. Косулина. — Текст: непосредственный // Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). — 2022. — № 3 (11). — С. 66-74. — DOI: 10.17853/2686-8970-2022-3-66-74. |
Abstract: | The article considers the key phenomenon of modern education – selforganization of students. The article analyzes the concepts of “self-organization” and “responsibility” from the psychological and pedagogical point of view. The issues of relevance of the study of these phenomena for mixed and hybrid learning formats (distance learning) are considered. The article describes the study of harmonious and disharmonious components of responsibility, locus of control and self-organization using a set of psychological techniques among students of secondary vocational education. The results of the study of the relationship between self-organization and responsibility of the students are presented. In order to identify the nature of the interaction of phenomena, a regression model of the influence of the locus of control and components of responsibility on students' self-organization is constructed. Рассмотрен ключевой для современного образования феномен – самоорганизация студентов. Проанализированы понятия «самоорганизация» и «ответственность» с психологической и педагогической точки зрения. Рассмотрены вопросы актуальности исследования данных феноменов для смешанных и гибридных форматов обучения (дистант). Описывается исследование гармоничных и агармоничных компонентов ответственности, локуса контроля и самоорганизации с помощью комплекса психологических методик на студентах среднего профессионального образования. Приведены результаты исследования взаимосвязи самоорганизации и ответственности данных студентов. С целью выявления характера взаимодействия феноменов построена регрессионная модель влияния локуса контроля и компонентов ответственности на самоорганизацию студентов. |
Keywords: | SELF-ORGANIZATION SELF-ORGANIZATION OF STUDENTS IN EDUCATIONAL ACTIVITIES RESPONSIBILITY A STUDENT САМООРГАНИЗАЦИЯ САМООРГАНИЗАЦИЯ СТУДЕНТОВ В УЧЕБНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ОТВЕТСТВЕННОСТЬ СТУДЕНТ |
ISSN: | 2686-8970 |
DOI: | 10.17853/2686-8970-2022-3-66-74 |
Russian Science Citation Index Identifier: | 49534431 |
Origin: | Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). — 2022. — № 3 |
Appears in Collections: | Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
insight_2022_03_009.pdf | 408,24 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.