Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/44062
Title: Bibliometric analysis of climate change research: Education in water use
Other Titles: Bibliometric analysis of climate change research: Education in water use
Authors: Бартурен, Мондрагон, Э. М.
Кесада, Кастро, Г. А.
Кесада, Кастро, М.
Кастро, Арельяно, М.
Barturen, Mondragón, E. M.
Quezada, Castro, G. A.
Quezada, Castro, M. del, P.
Castro, Arellano, M. del, P.
Issue Date: 2024-03
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Bibliometric analysis of climate change research: Education in water use / Э. М. Бартурен Мондрагон, Г. А. Кесада Кастро, М. Кесада Кастро, М. Кастро Арельяно // Образование и наука. — 2024. — № 3. — С. 176–193. — DOI: 10.17853/1994-5639-2024-3-176-193.
Abstract: Introduction. The population has the right to receive information about the resources it consumes. Given the increase in environmental pollution, there is a need to educate everyone about the use of water. This will make it possible to demand its quality and contribute to the adaptation caused by climate change. Aim. The study aims to carry out a bibliometric analysis of water use in the context of climate change. Methodology and research methods. The PRISMA method was used for this study. The Scopus database was selected because of its multidisciplinary nature. The search term was checked against the UNESCO Thesaurus. The data were analysed using the R-studio software and the Biblioshiny interface. Results. A total of 1738 documents were analysed and it was verified that the research topic quadrupled its scientific production since 2012. It was found that the highest scientific production is 18 documents per author; with Swiss journals located in Scopus Q1 are the most prominent and prioritising the research topic. It also highlights that the common themes of the papers are water supply, water use efficiency, and water management. In the same vein, the conclusion is that it is necessary to question the unjustified use of water; otherwise, the resource could disappear. Practical significance. This study demonstrates the need for the population to learn the meaning of responsible water use, which is why it is recommended that education on water use be implemented to counteract the effects of climate change.
Введение. Население имеет право получать информацию о потребляемых им ресурсах. Учитывая рост загрязнения окружающей среды, необходимо информировать всех об использовании воды. Это позволит требовать улучшения её качества и будет способствовать адаптации, вызванной изменением климата. Цель исследования – проведение библиометрического анализа водопользования в контексте изменения климата. Методология, методы и методики. Для этого исследования использовался метод PRISMA. База данных Scopus была выбрана из-за ее междисциплинарного характера. Поисковый термин проверен по тезаурусу ЮНЕСКО. Данные проанализированы с использованием программного обеспечения R-studio и интерфейса Biblioshiny. Результаты. Авторами проанализировано в общей сложности 1738 документов и подтверждено, что с 2012 года объем научных исследований увеличился в четыре раза. Было установлено, что наивысшая научная продукция составляет 18 документов на одного автора, причем швейцарские журналы, расположенные в Scopus Q1, являются наиболее заметными и приоритетными для темы исследования. Также подчеркивается, что общими темами документов являются водоснабжение, эффективность водопользования и управление водными ресурсами. Сделан вывод о необходимости поставить под сомнение неоправданное использование воды, иначе ресурс может исчезнуть. Практическая значимость. Это исследование свидетельствует о необходимости усвоения населением значения ответственного водопользования, поэтому рекомендуется проводить просветительскую работу по вопросам водопользования в целях противодействия последствиям изменения климата.
Keywords: EDUCATION
CLIMATE CHANGE
LEARNING
RIGHTS
ENVIRONMENTAL POLLUTION
WATER SCARCITY
R-STUDIO SOFTWARE
ОБРАЗОВАНИЕ
ИЗМЕНЕНИЕ КЛИМАТА
ОБУЧЕНИЕ
ПРАВА
ЗАГРЯЗНЕНИЕ ОКРУЖАЮЩЕЙ СРЕДЫ
ДЕФИЦИТ ВОДЫ
ПРОГРАММНОЕ ОБЕСПЕЧЕНИЕ R-STUDIO
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2024-3-176-193
Origin: Образование и наука. 2024. № 3
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2024_03_008.pdf2,2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.