Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/5186
Title: Влияние уровня креативности на преодоление барьеров профессионального развития педагогов
Other Titles: The influence of creativity level on overcoming the barriers of teachers’ professional development
Authors: Zeer, E. F.
Popova, L. S.
Зеер, Э. Ф.
Попова, Л. С.
Issue Date: 2012-01
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Зеер, Э. Ф. Влияние уровня креативности на преодоление барьеров профессионального развития педагогов / Э. Ф. Зеер, Л. С. Попова // Образование и наука. — 2012. — № 1. — С. 94-106.
Abstract: The paper summarizes the research findings concerning the influence of creativity on overcoming the barriers of teachers’ professional development. The research subject includes defining the interrelations between the creativity and professional burn-out. The aim of the studies is to find out the influencing factors of creativity eliminating the destructive trends of professional pedagogic activity. The methodology is based on the E. E. Simanyuk’s concept describing the destructive tendencies of teachers’ professional formation and the constructive overcoming strategies. The teachers’ refresher course at Sverdlovsk Regional Institute of Education Development was taken as the experimental ground for the research. The diagnostics of the psychological constructs relating to the discussed phenomena was carried out by using tests of high validity and reliability. The modern methods of mathematical statistics were applied. The research outputs are of high practical importance both for designing the content of teachers’ professional development and upgrading their readiness for educational innovations. 
В статье обобщены результаты изучения влияния креативности на преодоление барьеров профессионального развития педагогов. Предметом исследования было определение взаимосвязи креативности и профессионального выгорания педагогов. Целью работы стало установление закономерностей воздействия различных аспектов креативности на устранение деструктивных тенденций профессиональной педагогической деятельности.Методологической основой исследования послужила концепция Э. Э. Сыманюк о деструктивных тенденциях профессионального становления педагогов и конструктивных стратегиях их преодоления. Исследование проводилось на курсах повышения квалификации Института развития регионального образования Свердловской области. Диагностика психологических конструктов рассматриваемых феноменов осуществлялась посредством тестов, характеризующихся высокой надежностью и валидностью. Экспериментальные данные были обработаны с помощью современных методов математической статистики. Результаты исследования имеют важное практическое значение для проектирования содержания повышения квалификации педагогов и подготовки их к образовательным инновациям. Выводы свидетельствуют о возможности преодоления психологических барьеров, возникающих в процессе выполнения педагогической деятельности, путем развития креативности. 
Keywords: PROFESSIONAL DEVELOPMENT
CREATIVITY
BARRIERS OF TEACHERS' PROFESSIONAL DEVELOPMENT
TEACHERS' PROFESSIONAL BURN-OUT
ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ РАЗВИТИЕ
ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ВЫГОРАНИЕ УЧИТЕЛЕЙ
КРЕАТИВНОСТЬ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2012. №1
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2012_1_90_09.pdf244,27 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.