Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/12512
Title: | Общественно-педагогическая оценка профессиональной деятельности коллектива общеобразовательного учреждения как механизм независимой оценки качества образования |
Other Titles: | Socio-pedagogical evaluation of teaching staff activities in comprehensive schools as an independent mechanism of education quality assessment |
Authors: | Antipina, I. O. Антипина, И. О. |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Антипина, И. О. Общественно-педагогическая оценка профессиональной деятельности коллектива общеобразовательного учреждения как механизм независимой оценки качества образования / И. О. Антипина // Образование и наука. — 2014. — № 7. — С. 24-35. |
Abstract: | The aim of the research is to reveal various ways for developing the independent mechanisms of education quality assessment. Methods involve the analysis of the existing views concerning the quality assessment of teaching staff activities. Results: the research findings demonstrate functional specificity of comprehensive schools, the main phases of socio-pedagogic assessment of teaching staff activities, and the main criteria and indices of their monitoring. The author considers professional educational activity as a general assessment criterion. The main feature of socio-pedagogic assessment procedures involves participation of different categories of teaching and research staff, along with students’ parents and the neighboring society members. Scientific novelty: the author specifies the concept of socio-pedagogic assessment of teaching staff activities. Practical significance: implementation of the research outcomes can stimulate professional activity of pedagogical society in developing the independent system of education quality assessment Цель публикации – продемонстрировать возможные пути разработки механизмов независимой оценки качества образования. Методы – анализ существующих точек зрения на решение проблемы измерения качества деятельности коллективов учебных учреждений. Результаты: показана специфика работы общеобразовательного учреждения. Рассмотрены основные этапы процесса общественно-педагогической оценки профессиональной деятельности коллективов школьных учителей, представлены критерии и показатели такого мониторинга. В качестве обобщенного критерия эффективности педагогического труда автор выдвигает профессионально-педагогическую активность. Главная особенность процедур общественно-педагогической оценки заключается в том, что в качестве экспертов в них участвуют представители различных категорий педагогической, научной, родительской общественности и социального окружения школы. Научная новизна. Дано авторское определение понятия "общественно-педагогическая оценка профессиональной деятельности коллектива общеобразовательного учреждения". Практическая значимость. Использование результатов исследования позволит активизировать профессионально-едагогическую активность педагогического сообщества в вопросах формирования системы независимой оценки качества образования |
Keywords: | SOCIO-PEDAGOGICAL ASSESSMENT TEACHING STAFF ACTIVITIES ОБЩЕСТВЕННО-ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ОЦЕНКА ПРОФЕССИОНАЛЬНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ |
ISSN: | 2310-5828 1994-5639 |
Origin: | Образование и наука. 2014. №7 |
Appears in Collections: | Образование и наука |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
edscience_2014_7_116_003.pdf | 203,57 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.