Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/12991
Title: Становление высшего образования на урале: поиски власти и гражданского общества
Other Titles: The development of higher education in the urals: the search of authorities and civil society
Authors: Dashkevich, L. A.
Дашкевич, Л. А.
Issue Date: 2015
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Дашкевич, Л. А. Становление высшего образования на Урале: поиски власти и гражданского общества / Л. А. Дашкевич // Образование и наука. — 2015. — № 4. — С. 131-141.
Abstract: The purpose of this article is to identify the role of civil society in the establishment of the higher educational institutions in the Urals, and to determine the importance and activeness of the Ural intelligentsia in the process of transformation of regional education. Methods. The study is based on the methodological approaches inherent in the modernization paradigm. The methods used in the analysis and systematization of the factual material are historical-comparative, historical-genetic, and historical-systematic methods. Results. It is revealed that in the pre-revolutionary period the local authorities were active actors of modernization of regional education. Using projects, prepared with the help of intelligentsia forces, Zemstvo (Russian local assembly) and municipal councils of towns in the Urals were able to defend their interests at the highest level. The decision to open the first higher educational institutions in Yekaterinburg and Perm were carried in 1914 and 1916. Scientific novelty. It’s the first time that the projects of Ural intelligentsia, which initiated the development of higher education in the Ural region, are summarized and analyzed. Practical significance. The results of the study and the facts put into scientific use can be applied in the preparation of general and specialized courses on the history of pedagogy 
Цель статьи – показать роль гражданского общества в становлении высшей школы Урала и значимость участия уральской интеллигенции в процессе преобразований в области регионального образования. Методы. Исследование базируется на методологических подходах модернизационной парадигмы. При анализе и систематизации фактического материала использовались историко-сравнительный, историко-генетический и историко-системный методы. Результаты. Продемонстрировано, что в дореволюционный период активными акторами модернизации регионального образования были органы местного самоуправления. Благодаря проектам, подготовленным при участии сил местной интеллигенции, земства и городские думы уральских городов смогли отстоять свои интересы на высочайшем уровне. Решения об открытии первых высших учебных заведений в Екатеринбурге и Перми были приняты в 1914 и 1916 гг. Научная новизна. Впервые обобщена и проанализирована деятельность уральской интеллигенции, давшая начало высшему образованию в регионе. Практическая значимость. Результаты исследования и изложенные в статье факты могут быть использованы при разработке общих и специальных курсов по истории педагогики 
Keywords: ACTORS OF MODERNIZATION
HIGHER EDUCATION
INTELLIGENTSIA
CIVIL SOCIETY
RUSSIAN HISTORY OF THE BEGINNING OF XX CENTURY
АКТОРЫ МОДЕРНИЗАЦИИ
ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ИНТЕЛЛИГЕНЦИЯ
ГРАЖДАНСКОЕ ОБЩЕСТВО
ИСТОРИЯ РОССИИ НАЧАЛА XX В
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука № 4 (2015)
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2015_4_123_011.pdf269,58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.