Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/19748
Title: Концептуализация зрительных впечатлений: репрезентация интенсивности светового воздействия в английском и русском языках
Other Titles: Conceptualization of Visual Impressions: Representation of Light Intensity in English and Russian Languages
Authors: Los, A. L.
Лось, А. Л.
Issue Date: 2013
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Лось, А. Л. Концептуализация зрительных впечатлений: репрезентация интенсивности светового воздействия в английском и русском языках / А. Л. Лось // Научный диалог. - 2013. - № 5(17) : Филология. - С. 126-140.
Abstract: The article covers peculiarities of conceptualizing situations of visual perception represented by the words yarkiy and bright in the Russian and English languages. The author proves that there are various cognitive foundations according to which the language speaker comprehends properties described by these words. Similar and different semantic-cognitive characteristics of the яркий (yarkiy) and bright lexemes taking part in formation of these words’ figurative meanings are analyzed
В статье рассматриваются особенности концептуализации ситуаций зрительного восприятия, представленных словами яркий и bright в русском и английском языках. Обосновывается наличие разных когнитивных оснований, согласно которым носителем языка осмысляются свойства, описываемые данными словами. Анализируются сходные и отличительные семантико-когнитивные признаки лексем яркий и bright, участвующие в формировании переносных значений этих слов.
Keywords: КОНЦЕПТУАЛИЗАЦИЯ
CONCEPTUALIZATION
ЗРИТЕЛЬНОЕ ВОСПРИЯТИЕ
VISUAL PERCEPTION
КОГНИТИВНЫЕ ОСНОВАНИЯ
COGNITIVE FOUNDATIONS
СВЕТОВОЕ ВОЗДЕЙСТВИЕ
ЦВЕТОВОЕ ВОЗДЕЙСТВИЕ
LIGHT EFFECT
COLOR EFFECT
КОНТРАСТ
CONTRAST
ISSN: 2225-756X
Origin: Научный диалог. — 2013. — № 17
Appears in Collections:Научный диалог

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2013_17_007.pdf2,92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.