Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/19872
Title: Лингвистические средства репрезентации эмотивных смыслов в художественном тексте (на материале рассказов Андрея Платонова)
Other Titles: Linguistic Means of Emotive Meanings Representation in Literary Texts (by Examples from Stories by Andrei Platonov)
Authors: Mussurova, E. N.
Муссурова, Е. Н.
Issue Date: 2013
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Муссурова, Е. Н. Лингвистические средства репрезентации эмотивных смыслов в художественном тексте (на материале рассказов Андрея Платонова) / Е. Н. Муссурова // Научный диалог. - 2013. - № 22 : Филология. - С. 28-35.
Abstract: Emotive lexis studying is considered to be necessary for understanding the ideological meaning of the literary text designed for making an emotional impact on the reader by its nature. Lexical and grammatical means of the emotive meanings representation in Andrei Platonov’s texts became the subject of research. The author of article considers the stories by Andrei Platonov to be «emotive texts» as they present various person’s conditions and feelings. The fact that negative emotions dominate over all the described ones is associated with the autobiographical nature of the texts, i.e. with the writer’s personality. The idea that the literary text’s emotive space is divided according to the differentiation between the character’s and the author’s levels is assumed as a basis. For instance, one can distinguish phrasal, fragmentary and textual emotive meanings in the images’ structure. Special attention is paid to the fragmentary emotive meanings, each of which usually coincides with the microtheme of a complex syntactic unity and focuses on formation, development or expression of one emotion. Fragmentary emotive meanings are embodied by various composite forms of speech, namely one can distinguish narrative, descriptive fragments, emotive dialogue, various forms of the inner speech
Изучение эмотивной лексики признаётся необходимым для осознания идейного смысла художественного текста, по своей природе предназначенного для эмоционального воздействия на читателя. Предметом исследования явились лексические и грамматические средства репрезентации эмотивных смыслов в текстах Андрея Платонова. Автор статьи считает, что рассказы Андрея Платонова можно отнести к «эмотивным текстам», так как в них представлены разнообразные состояния и чувства человека. Тот факт, что среди описываемых эмоций преобладают отрицательные, связывается с автобиографическим характером произведений, то есть с личностью писателя. Принимается за основу положение о разделении эмотивного пространства художественного произведения в соответствии с разграничением уровня персонажа и уровня автора. Например, в структуре образов персонажей выделяются фразовые, фрагментные и общетекстовые эмотивные смыслы. Особое внимание уделяется фрагментным эмотивным смыслам, каждый из которых обычно совпадает с микротемой сложного синтаксического целого и изображает крупным планом формирование, развитие или выражение одной эмоции. Фрагментные эмотивные смыслы воплощаются при помощи разнообразных композиционных форм речи, а именно различаются повествовательные, описательные фрагменты, эмотивный диалог, различные формы внутренней речи
Keywords: ЭМОЦИИ
EMOTIONS
НОМИНАЦИЯ ЭМОЦИЙ
NAMING OF EMOTIONS
ЭМОТИВНЫЙ СМЫСЛ
EMOTIVE MEANING
РЕПРЕЗЕНТАЦИЯ ЭМОТИВНЫХ СМЫСЛОВ
REPRESENTATION OF EMOTIVE MEANINGS
ISSN: 2225-756X
Origin: Научный диалог. — 2013. — № 22
Appears in Collections:Научный диалог

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2013_22_003.pdf1,66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.