Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/19880
Title: О типах языковой игры и их актуальных реализациях в немецком языковом бытовом анекдоте политической тематики
Other Titles: On Types of Language Games and Their Relevant Realizations in German Language Common Joke on Political Subject
Authors: Milovskaya, N. D.
Миловская, Н. Д.
Issue Date: 2013
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Миловская, Н. Д. О типах языковой игры и их актуальных реализациях в немецком языковом бытовом анекдоте политической тематики / Н. Д. Миловская // Научный диалог. - 2013. - № 22 : Филология. - С. 109-117.
Abstract: The article continues a series of the author’s publications devoted to the description of the humorous effect formation in the genre of the German common joke (Witz). Authentic German language common jokes Wortwitz on political subject became the subject of research. In many of them the semantic mechanism of humorous effect creation is connected with a language game phenomenon. The author distinguishes two types of language game: semantic and semantic-syntactical. The first is presented by a play on words, the second – by a pun. The play on words is chiefly based on: a) creative manipulation with a polysemantic basic lexeme semantics, determined by a lexical-semantic variation and a symbolical value reconsideration; b) creative manipulation with basic lexemes semantics, identity of which phonetic manifestation is caused by a homonymy; c) creative manipulation with a basic lexeme semantics on the basis of its alphabetic structure transformation; d) creative manipulation with double actualization of the larger basic component (word combination). The pun taken as a bases of the German jokes on political subject usually represents, by author’s definition, the linguocreative experiment which is developing on a structural-syntactic basis of a stylistic figure «chiasmus». The article offers the linguocreative interpretation of the semantic mechanism realization of humorous effect creation in the German texts of the mentioned genre
Статья продолжает ряд публикаций автора, посвящённых описанию формирования юмористического эффекта в жанре немецкого бытового анекдота (Witz). Предметом исследования являются аутентичные немецкие языковые бытовые анекдоты Wortwitz политической тематики. Во многих из них семантический механизм создания юмористического эффекта связан с феноменом языковой игры. Автор разграничивает два типа языковой игры: семантический и семантико-синтаксический. Первый представлен словесной игрой, второй – каламбуром. Словесная игра строится преимущественно на основе: а) креативного манипулирования семантикой полисемантичной опорной лексемы, обусловленного лексико-семантическим варьированием и символическим переосмыслением её значения; б) креативного манипулирования семантикой опорных лексем, однозвучность фонетической манифестации которых обусловлена омонимией; в) креативного манипулирования семантикой опорной лексемы на основе трансформации её буквенного состава; г) креативного манипулирования двойной актуализацией более крупного опорного компонента (словосочетания). Положенный в основу немецких анекдотов политической тематики каламбур обычно представляет собой, по авторскому определению, лингвокреативный эксперимент, развёртывающийся на структурно-синтаксической основе стилистической фигуры «хиазм». В статье предлагается лингвокогнитивная интерпретация реализаций семантического механизма создания юмористического эффекта в немецких текстах указанного жанра
Keywords: ЯЗЫКОВОЙ БЫТОВОЙ АНЕКДОТ
ПОЛИТИЧЕСКАЯ ТЕМАТИКА В АНЕКДОТЕ
JOKE ON POLITICAL SUBJECT
ЯЗЫКОВАЯ ИГРА
LANGUAGE GAME
ИГРА СЛОВ
PLAY ON WORDS
КАЛАМБУР
PUN
LANGUAGE COMMON JOKE
ISSN: 2225-756X
Origin: Научный диалог. — 2013. — № 22
Appears in Collections:Научный диалог

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2013_22_010.pdf2,22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.