Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/20493
Title: Атрибуты целей образовательной организации
Other Titles: Attributes of Educational Organisation Purposes
Authors: Rachkov, V. S.
Kopnov, V. A.
Рачков, В. С.
Копнов, В. А.
Issue Date: 2014
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Рачков, В. С. Атрибуты целей образовательной организации / В. С. Рачков, В. А. Копнов // Научный диалог. - 2014. - № 11 (35) : Психология. Педагогика. - С. 56-74.
Abstract: Attention is given to the use of different approaches for setting organisational goals in education. A review of methods used in objectives definition is presented. The authors rely primarily on foreign publications on the subject. It is stressed that the choice of purposes should be based on the recognition by the staff of the values of the organisation. The novelty of the research is to present the object-oriented approach to the formulation of the organisation purposes by introducing the concept of attribute. The importance of the correct choice of the attributes of the purposes is determined by the need to take into account the values of the organisation as a whole as fully as possible and values of each of the parties concerned. In this case, the employees are more willing to commit themselves to the development of the organisation and its purposes. It is proved that the attributes should be measurable, operational, achievable and well accessible for understanding. These properties allow to correct the purposes. The correct choice of attributes of the purposes is of great importance to improve communication in the organisation, as clear and understandable attributes of common organisational purposes improve the mutual understanding in the organisation, and as a result, consolidate the values. The relevance of this article is due to unresolved issues of increasing the effectiveness of management decisions drafted and adopted in organisations
Уделяется внимание использованию различных подходов при постановке организационных целей в сфере образования. Выполнен обзор методик, используемых при целеполагании. Авторы опираются прежде всего на зарубежные публикации по данной проблематике. Подчеркивается, что выбор целей должен основываться на признании сотрудниками ценностей организации. Новизна исследования состоит в предлагаемом авторами объектно-ориентированном подходе к формулированию целей организации посредством введения понятия атрибута. Важность корректного выбора атрибутов целей обусловлена необходимостью возможно более полно учесть ценности организации в целом и каждой из заинтересованных сторон. В этом случае сотрудники с большей готовностью берут на себя обязательства по развитию организации и достижению ее целей. Доказывается, что атрибуты должны быть измеримыми, оперативными, достижимыми и хорошо доступными для понимания. Эти свойства атрибута позволят скорректировать цели. Правильный выбор атрибутов целей имеет большое значение для улучшения коммуникаций в организации, поскольку ясные и понятные атрибуты общих организационных целей улучшают взаимопонимание в организации, и, как следствие, закрепляют ценности. Актуальность содержания данной статьи обусловлена нерешенностью вопросов повышения эффективности управленческих решений, разрабатываемых и принимаемых в организация
Keywords: АТРИБУТЫ ЦЕЛИ
ATTRIBUTES OF PURPOSE
ЦЕЛЕПОЛАГАНИЕ
GOAL-SETTING
ОБЪЕКТНО-ОРИЕНТИРОВАННЫЙ ПОДХОД
OBJECT-ORIENTED APPROACH
ЦЕННОСТНО-ОРИЕНТИРОВАННЫЙ ПОДХОД
VALUE-ORIENTED APPROACH
ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ОРГАНИЗАЦИЯ
EDUCATIONAL ORGANISATION
ISSN: 2225-756X
Origin: Научный диалог. — 2014. — № 11 (35)
Appears in Collections:Научный диалог

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2014_35_005.pdf3,13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.