Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/20514
Title: Пошаговый алгоритм действий при использовании методов математической статистики в психолого-педагогических исследованиях
Other Titles: Step-by-Step Algorithm of Actions in Case of Using Mathematical Statistics Methods in Psychological and Pedagogical Studies
Authors: Morozov, E. A.
Морозов, Е. А.
Issue Date: 2014
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Морозов, Е. А. Пошаговый алгоритм действий при использовании методов математической статистики в психолого-педагогических исследованиях / Е. А. Морозов // Научный диалог. - 2014. - № 3 (27) : Психология. Педагогика. - С. 29-45.
Abstract: Some aspects of using the mathematical statistics methods in the practice of diagnostic psychological and pedagogical studies are considered. Particular attention is given not to the procedure of statistics calculations but to the statistics inference problem, the solution of which is presented as a sequence of steps, each of which is described in details. These stages (steps) are described and commented on the example of using the psycho-diagnostics instruments within the experiment aimed at developing the communication skills among the participants. The explanations developed for this algorithm are intended for students in the humanities. The materials presented in the article can be used in teaching such courses as "Methods of mathematical statistics in the social and pedagogical research", "Psycho-diagnostics in social work" and others. The relevance of publication is explained by the necessity to overcome the students’ difficulties which are caused by using the mathematical statistics methods in psychological and pedagogical studies. The author argues that one of the aims the teacher is faced with is the necessity to carry out the preventive work with the students systematically which is aimed to form their research skill of competent explaining the research results by using the mathematical statistics methods. The author claims that today there is an urgent need to improve the quality of students research
Рассматриваются некоторые аспекты применения методов математической статистики в практике диагностических психолого-педагогических исследований. Особое место уделяется не процедуре статистических расчетов, а проблеме статистического вывода, решение которой представлено в виде последовательности шагов, каждый из которых подробно описан. Эти этапы (шаги) описываются и комментируются на примере применения психодиагностических методик в рамках эксперимента, направленного на развитие коммуникативных навыков у участников тренинга. Разработанные пояснения к данному алгоритму предназначены для студентов гуманитарного профиля. Материалы, представленные в статье, могут быть использованы в преподавании дисциплин «Методы математической статистики в социально-педагогических исследованиях», «Психодиагностика в социальной работе» и др. Актуальность публикации объясняется необходимостью способствовать преодолению трудностей, которые вызывает у студентов применение методов математической статистики в психолого-педагогических исследованиях. Автор доказывает, что одна из задач, стоящих перед преподавателем, состоит в необходимости планомерно вести профилактическую работу со студентами с целью сформировать у них исследовательский навык грамотного обоснования результатов исследования посредством применения методов математической статистики. Автор утверждает, что на сегодняшний день есть насущная необходимость в повышении качества студенческих научных исследований
Keywords: МЕТОДЫ МАТЕМАТИЧЕСКОЙ СТАТИСТИКИ
MATHEMATICAL STATISTICS METHODS
УРОВЕНЬ СТАТИСТИЧЕСКОЙ ЗНАЧИМОСТИ
STATISTICAL SIGNIFICANCE LEVEL
СТАТИСТИЧЕСКИЕ ГИПОТЕЗЫ
STATISTICAL HYPOTHESES
ЭМПИРИЧЕСКОЕ ЗНАЧЕНИЕ КРИТЕРИЯ
КРИТИЧЕСКОЕ ЗНАЧЕНИЕ КРИТЕРИЯ
CRITERION CRITICAL VALUE
CRITERION EMPIRIC VALUE
ISSN: 2225-756X
Origin: Научный диалог. — 2014. — № 3 (27)
Appears in Collections:Научный диалог

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2014_27_003.pdf10,18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.