Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/20523
Title: Заметки об учебной речи студентов
Other Titles: Notes on Students Training Speech
Authors: Akimova, O. B.
Акимова, О. Б.
Issue Date: 2014
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Акимова, О. Б. Заметки об учебной речи студентов / О. Б. Акимова // Научный диалог. - 2014. - № 3 (27) : Психология. Педагогика. - С. 133-140.
Abstract: The attempt to define the notion "student’s training speech" that correlates with self-prepared and presented orally or in writing student’s answer on teacher’s questions on the material of a discipline was made. The results of the data analysis, which were obtained in a survey among higher education institution students, conducted in the essay form, are presented. It is noted that not only the students but also the teachers do not have a clear idea about the scope of the notion "student’s training speech" and do not pay enough attention to it. It is reported that there is no relevant terminological expression in pedagogical terms dictionaries. The author’s version of this phenomenon description is proposed. It is underlined that student’s training speech promotes the formation of the communicative competence of the future specialist. The evaluation criteria of student’s training speech are proposed. It can be characterized by the content; by the preparedness degree; by the source of statement; by the degree of thought expansion; by the degree of self-dependence in making judgments; by the possibility to use the information and computer technologies. The factors and conditions affecting the quality of the student’s response are given: the kind of teaching course, the lack of public speaking experience, teacher’s and student’s personal characteristics, etc.
Предпринята попытка дать определение понятию «учебная речь студента», соотносимому с самостоятельно подготовленным и представленным в устной или письменной форме ответом учащегося на вопросы преподавателя по материалу учебной дисциплины. Излагаются результаты анализа данных, которые были получены в ходе опроса студентов вуза, проведенного в форме эссе. Отмечено, что не только студенты, но и преподаватели не имеют ясного представления об объеме понятия «учебная речь студента» и не уделяют должного внимания такой речи. Сообщается, что в словарях педагогических терминов отсутствует соответствующее терминологическое сочетание. Предлагается авторский вариант описания данного феномена. Подчеркивается, что учебная речь студента способствует формированию коммуникативной компетенции будущего специалиста. Предлагаются критерии оценки учебной речи студента. Она может быть охарактеризована по содержанию; по степени подготовленности; по источнику высказывания; по степени развёрнутости мысли; по степени самостоятельности высказываемых суждений; по возможности использования информационно-компьютерных технологий. Приводятся факторы и условия, влияющие на качество ответа студента: вид учебного занятия, отсутствие опыта публичного выступления, личностные особенности преподавателя и выступающего студента и др.
Keywords: РЕЧЬ ПЕДАГОГА
УЧЕБНАЯ РЕЧЬ СТУДЕНТА
КРИТЕРИИ ОЦЕНКИ УЧЕБНОЙ РЕЧИ СТУДЕНТА
STUDENT'S TRAINING SPEECH EVALUATION CRITERIA
ПОДГОТОВКА СТУДЕНТА ВУЗА К РЕЧЕВОЙ КОММУНИКАЦИИ В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ СРЕДЕ
STUDENT'S PREPARATION FOR SPEECH COMMUNICATION IN PROFESSIONAL SPHERE
КОММУНИКАТИВНАЯ КОМПЕТЕНЦИЯ
COMMUNICATIVE COMPETENCE
TEACHER'S SPEECH
STUDENT'S TRAINING SPEECH
ISSN: 2225-756X
Origin: Научный диалог. — 2014. — № 3 (27)
Appears in Collections:Научный диалог

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2014_27_011.pdf4,36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.