Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/20527
Title: Дуть слова: этнолингвистическая характеристика обрядового термина
Other Titles: Dut' Slova: Ritual Term Ethnolinguistic Description
Authors: Ilyina, Yu. N.
Ильина, Ю. Н.
Issue Date: 2014
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Ильина, Ю. Н. Дуть слова: этнолингвистическая характеристика обрядового термина / Ю. Н. Ильина // Научный диалог. - 2014. - № 4 (28) : Филология. - С. 30-41.
Abstract: The terminological collocation dut' slova "to affect smb. in order to harm or render assistance" fixed in the Komi Republic Lojma dialect is considered. The guiding nomination principle for it is the way of actions produced by sorcerer or sorceress. The subject of the author's attention becomes the analyzed expression ethnocultural content. The commonality between actional and verbal code in expressing of ethnic and cultural meanings is stated. The main attention focuses on the verb dut' "to blow" as a core component in the collocation. It is proved that the ritual term dut' slova encompasses several base ideas for people's traditional worldview. Firstly, the importance of ideas about human voice (more narrowly - word) is stressed as a specific object in a series of sound signs in the traditional culture. Secondly, the idea of generating something through constitution of directed current of air is taken into account, cf. the expression Bog dunet - vsyo budet. Thirdly, the author commented the ideas on a number of the wind's important features, with the image of which the figurative base of considered expression is semantically conjugated. The wind (blast) is conceived as a mean of harming or rendering assistance to somebody and intermediary in the information transmission from the sender to the recipient in charm
Рассматривается зафиксированное в лоемском диалекте Республики Коми терминологическое словосочетание дуть слова в значении "воздействовать на кого-л. с целью причинения вреда или оказания помощи". В качестве ведущего принципа номинации в нем выступает способ производимого колдуном или ворожеей действия. Предметом внимания автора становится этнокультурное содержание анализируемого выражения. Констатируется общность между акциональным и вербальным кодом в выражении этнокультурных смыслов. Основное внимание уделяется глаголу дуть как стержневому компоненту словосочетания. Доказывается, что обрядовый термин дуть слова заключает в себе несколько базовых для традиционного народного мировидения идей. Во-первых, подчеркивается значение представлений о голосе человека (у́же - слове) как особом объекте в ряду звуковых знаков традиционной культуры. Во-вторых, принимается во внимание идея порождения чего-либо посредством образования направленной струи воздуха, ср. выражение Бог дунет - всё будет. В-третьих, автор комментирует представления о ряде важных признаков ветра, с образом которого семантически сопрягается образная основа рассматриваемого выражения. Ветер (дутье) мыслится как средство причинения вреда или оказания помощи кому-либо, посредник при передаче информации от адресанта к адресату в ситуации заговора
Keywords: ТРАДИЦИОННАЯ ДУХОВНАЯ КУЛЬТУРА РУССКОГО СЕВЕРА
ОБРЯДОВЫЙ ТЕРМИН
КУЛЬТУРНАЯ СЕМАНТИКА
ПРИНЦИП НОМИНАЦИИ
ДИАЛЕКТНАЯ ЛЕКСИКА
ЗАГОВОР
ДЕЙСТВИЯ КОЛДУНА
ДУТЬ СЛОВА
TRADITIONAL SPIRITUAL CULTURE OF RUSSIAN NORTH
RITUAL TERM
CULTURAL SEMANTICS
NOMINATION PRINCIPLE
DIALECT LEXIS
CHARM
SORCERER'S ACTIONS
DUT' SLOVA
ISSN: 2225-756X
Origin: Научный диалог. — 2014. — № 4 (28)
Appears in Collections:Научный диалог

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2014_28_002.pdf7,02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.