Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/20530
Title: Запреты и предписания староверов Латгалии
Other Titles: Latgale Old Believers’ Prohibitions and Injunctions
Authors: Ivanova, N. V.
Иванова, Н. В.
Issue Date: 2014
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Иванова, Н. В. Запреты и предписания староверов Латгалии / Н. В. Иванова // Научный диалог. - 2014. - № 4 (28) : Филология. - С. 74-87.
Abstract: The publication belongs to the number of works about the prohibitions and injunctions in the Old Believers’ community. The analysis of the text material collected by the author on the field works in Latgale in 2011-2013 is made. It is proved that the system of prohibitions is the basis of the Old Believers confessional and cultural identity. The author’s choice of the word Old Ritualists instead of Old Believers is explained. The collected information on prohibitions is systematized in accordance with the spheres of life which it relates to. The food, household, social and ritual prohibitions are distinguished. It is shown that the prohibitions affect different spheres of the Old Believers’ life and the main functions of them are to protect "true ancient faith" and to divide into their own and another’s, to limit the relations with heterodox world. It is noted that among modern Latgale Old Believers, living in multi-ethnic society, when to avoid contact with the heterodox world is not possible, many prohibitions have changed or are not observed at all. At the same time the prohibitions that are less related to social life save better. The linguistic means of expressing the prohibitions are characterized: they are lexical, lexical and syntactic, syntactic and morphological. It is found out that prohibitions are mostly represented by lexical means
Публикация принадлежит к числу работ о запретах и предписаниях в среде старообрядцев. Проводится анализ текстового материала, собранного автором в полевых условиях в Латгалии с 2011 по 2013 годы. Доказывается, что система запретов служит основой конфессиональной и культурной идентичности староверов. Поясняется выбор автором слова староверы вместо старообрядцы. Собранные сведения о запретах систематизированы в соответствии со сферами жизни, к которым они относятся. Выделены пищевые, бытовые, социальные и ритуальные запреты. Показано, таким образом, что запреты затрагивают различные сферы жизни староверов и имеют основными функциями защиту «истинной древней веры» и разделение своего и чужого, ограничение отношений с иноверным миром. Отмечается, что у современных староверов Латгалии, живущих в условиях полиэтнического общества, когда избежать контактов с иноверным миром не представляется возможным, многие запреты видоизменились или не соблюдаются вовсе. При этом большей сохранностью отличаются запреты, которые меньше связаны с жизнью в обществе. Характеризуются языковые средства выражения запретов: лексические, лексико-синтаксические, синтаксические и морфологические. Установлено, что преимущественно запреты репрезентированы лексическими средствами
Keywords: ЗАПРЕТ
PROHIBITION
СТАРОВЕР
OLD BELIEVER
СТАРООБРЯДЕЦ
ГРЕХ
SIN
ВЕРА
FAITH
ЯЗЫКОВЫЕ СРЕДСТВА ВЫРАЖЕНИЯ ЗАПРЕТА
LINGUISTIC MEANS OF EXPRESSING THE PROHIBITION
OLD RITUALIST
ISSN: 2225-756X
Origin: Научный диалог. — 2014. — № 4 (28)
Appears in Collections:Научный диалог

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2014_28_005.pdf7,88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.