Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/20550
Title: Особенности этнолитературного образования в национальной школе Республики Хакасия
Other Titles: Characteristics of Ethnic and Literary Education in Republic of Khakassia National School
Authors: Kolchikova, N. L.
Кольчикова, Н. Л.
Issue Date: 2014
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Кольчикова, Н. Л. Особенности этнолитературного образования в национальной школе Республики Хакасия / Н. Л. Кольчикова // Научный диалог. - 2014. - № 6 (30) : Педагогика. Психология. - С. 44-52.
Abstract: Questions of literary education in Khakassia Republic national school are considered. The national regional educational system is argued to create conditions for development of the individual in terms of bilingualism, for awareness of unity and polyphonic world picture by the students. The main aim of the national school is the reproduction of two interacting cultures, the personality formation in multilingual and multicultural conditions. It is proved that in the national school among traditional subjects which play an important role in the formation of the younger man’s ethnic consciousness Russian and native literature occupies a significant place. According to the author without studying Russian and native literature in every national school the native literature cannot be fully realized as national. The author points out some problematic issues in the field of literary education in a bilingual school. Thus, for example, it is noted that the appeal to different value categories in the works analysis by children of different ages in Khakassian school is not consistent in its nature. In addition, it is difficult to overcome the language barrier by the students while studying the Russian literature. Against this background, the foreign language makes it difficult to percept the art work through the prism of the national cultural tradition
Рассматриваются вопросы литературного образования в национальной школе Республики Хакасия. Утверждается, что национально-региональная образовательная система создает условия для развития личности в условиях двуязычия, для осознания учащимися единства и полифоничности картины мира. Основная задача национальной школы - воспроизводство двух культур, вступающих во взаимодействие, становление личности в условиях многоязычия и поликультурности. Доказывается, что в национальной школе среди традиционных предметов, играющих большую роль в формировании этнического сознания подрастающего человека, значительное место занимает литература - русская и родная. По мнению автора, без изучения русской и родной литературы в каждой национальной школе родная литература не может быть вполне осознана как национальная. Автор указывает на отдельные проблемные моменты в области литературного образования школьников в двуязычной школе. Так, например, отмечается, что обращение к различным ценностным категориям в процессе анализа произведений детьми разных возрастов в хакасской школе не носит последовательного характера. Кроме того, трудность представляет собой преодоление учащимися языкового барьера при изучении русской литературы. На этом фоне затрудняется восприятие иноязычного художественного произведения через призму своей национальной культурной традиции
Keywords: ЛИТЕРАТУРНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
LITERARY EDUCATION
ДИАЛОГ КУЛЬТУР
DIALOG BETWEEN CULTURES
ДВУЯЗЫЧИЕ
BILINGUALISM
ISSN: 2225-756X
Origin: Научный диалог. — 2014. — № 6 (30)
Appears in Collections:Научный диалог

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2014_30_004.pdf1,77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.