Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/20556
Title: | Комплекс индикаторов в моделях стимулирования преподавательского труда |
Other Titles: | Complex of Indicators in Models of Teaching Work Stimulation |
Authors: | Shcherbina, E. Yu. Щербина, Е. Ю. |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Щербина, Е. Ю. Комплекс индикаторов в моделях стимулирования преподавательского труда / Е. Ю. Щербина // Научный диалог. - 2014. - № 6 (30) : Педагогика. Психология. - С. 93-108. |
Abstract: | The article characterizes the models of teaching work stimulation in higher educational institutions. It is shown that the methods of teaching work analysis currently are created primarily for the purpose of solving the problem of such work stimulation. However, their analytical potential remains untapped. The author dwells on revealing the estimation indicators which are traditionally included in the development, designed to analyze the teaching work during the reporting period established by the university. The analysis involved the documents of six higher education institutions found in the Internet in free access. With the purpose of analysis of this kind the procedures of wording unification, very different in these documents, and of classification of indicators that are grouped differently by the documents implementers were conducted. The indicators of the teaching work estimation are divided into clusters according to the main fields of the teacher's activity. Within each cluster it is proposed to distinguish the indicators of two types: 1) fixing the fact of the teacher's activity; 2) fixing the immediate outcome of the teacher's activity. The development can have a practical purpose - to help solving the problem of working up or correcting such a document. The defects arising in the preparation of such documents are commented В статье характеризуются модели стимулирования преподавательского труда в высших учебных заведениях. Показано, что в настоящее время методики анализа преподавательского труда создаются преимущественно с целью решения задачи стимуляции такого труда. При этом их аналитический потенциал остается невостребованным. Автор останавливается на выявлении индикаторов оценки, которые традиционно включаются в разработки, предназначенные для проведения анализа преподавательского труда за отчетный период, установленный вузом. К анализу были привлечены находящиеся в сети Интернет в открытом доступе документы шести организаций высшего профессионального образования. С целью анализа такого рода проводились процедуры унификации формулировок, весьма различающихся в рассматриваемых документах, и классификации показателей, которые неодинаково группируются исполнителями документов. Индикаторы оценки преподавательского труда разделены на кластеры согласно основным направлениям деятельности преподавателя. В пределах каждого кластера предлагается различать индикаторы двух типов: фиксирующие факт деятельности преподавателя; фиксирующие ближайший результат деятельности преподавателя. Разработка может иметь практическое назначение - служить решению задачи составления или коррекции подобного документа. Комментируются недочеты, возникающие при составлении таких документов |
Keywords: | ПРЕПОДАВАТЕЛЬСКИЙ ТРУД ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ СТИМУЛИРОВАНИЕ ТРУДА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ TEACHING WORK HIGHER EDUCATION TEACHER'S WORK STIMULATION |
ISSN: | 2225-756X |
Origin: | Научный диалог. — 2014. — № 6 (30) |
Appears in Collections: | Научный диалог |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2014_30_009.pdf | 2,67 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.