Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/20591
Title: Хронотоп рекламы: лексический аспект
Other Titles: Advertising Chronotope: Lexical Aspect
Authors: Prokofyeva, V. Yu.
Pronchatova, E. G.
Прокофьева, В. Ю.
Прончатова, Е. Г.
Issue Date: 2014
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Прокофьева, В. Ю. Хронотоп рекламы: лексический аспект / В. Ю. Прокофьева, Е. Г. Прончатова // Научный диалог. - 2014. - № 10 (34) : Филология. - С. 39-69.
Abstract: The lexical structure of the advertising text is analysed from the point of view of representation of temporal and spatial markers therein. The relevance of the study is determined by its inclusion in the scope of works devoted to the concepts presented in texts of different functional styles and by the need of studying the advertising texts from the standpoint of cognitive, communicative and pragmatic approaches in relation to the increased role of advertising in the modern Russian society. The purpose is to reveal the chronotope specifics in the advertising text that is the particular speech genre, to identify units that organise the space-time location in advertising situation in the long term of its pragmatic impact on the consumer. Analysis of the TIME and SPACE concepts in the advertisement revealed a repertoire of words involved in the organization of the text lexical-thematic groups of these concepts ( century, year, month, week, day, minute, moment, life, country, city, home, etc.). The collection of such lexical units is the fund of the means of expressing the temporal and spatial meanings in studied texts, i.e. advertising chronotope. The authors note that the linguistic units expressing the temporal sense have quantitative advantage in advertising texts. These studies can be used to organise and conduct advertising campaigns
Анализируется лексическая структура рекламного текста с точки зрения представления в ней временных и пространственных ориентиров. Актуальность исследования обусловлена его включенностью в круг работ, посвященных концептам, представленным в текстах разных функциональных стилей, и определяется необходимостью изучения текстов рекламных сообщений с позиций когнитивного и коммуникативно-прагматического подходов в связи с возросшей ролью рекламы в современном российском обществе. Цель работы - выявить специфику хронотопа в рекламном тексте как особом речевом жанре, определить единицы, организующие пространственно-временную локацию рекламной ситуации в перспективе ее прагматического воздействия на потребителя. Анализ концептов ВРЕМЯ и ПРОСТРАНСТВО в рекламе позволил выявить репертуар слов, участвующих в организации текстовых лексико-тематических групп соответствующих концептов ( век, год, месяц, неделя, день, минута, миг, жизнь; страна, город, дом и др.). Совокупность таких лексических единиц - фонд средств выражения временных и пространственных смыслов в изучаемых текстах, то есть хронотопа рекламы. Авторы отмечают, что количественное преимущество в рекламных текстах имеют языковые единицы, выражающие временные смыслы. Данные исследования можно использовать для организации и проведения рекламных кампаний
Keywords: ХРОНОТОП
ПРОСТРАНСТВО
ВРЕМЯ
РЕКЛАМА
ДИСКУРС
КОНЦЕПТ
ЛЕКСИЧЕСКАЯ СТРУКТУРА ТЕКСТА
CHRONOTOPE
SPACE
TIME
ADVERTISING
DISCOURSE
CONCEPT
LEXICAL STRUCTURE OF THE TEXT
ISSN: 2225-756X
Origin: Научный диалог. — 2014. — № 10 (34)
Appears in Collections:Научный диалог

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2014_34_003.pdf8,07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.