Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/20596
Title: Методика организации рефлексивного этапа на учебных занятиях в вузе
Other Titles: Methods of Reflexive Stage Organisation at Higher Educational Institution Lessons
Authors: Alekseeva, A. I.
Алексеева, А. И.
Issue Date: 2014
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Алексеева, А. И. Методика организации рефлексивного этапа на учебных занятиях в вузе / А. И. Алексеева // Научный диалог. - 2014. - № 11 (35) : Психология. Педагогика. - С. 6-15.
Abstract: A theoretical review of the scientific literature on the use of reflexive methods at the lessons at higher educational institution is given. The various definitions of the notion "method" are considered, the notion of reflexive method is characterised and the idea about the history of the development of learning technologies with the use of these method is given. The results of processing the theoretical sources on the effectiveness of the reflexive stage organisation at the university lessons are presented. Particular attention is paid to the content and the stages of using the reflective techniques. The author dwells on the sequence of including the reflective techniques at the lesson, describes the stages of the work organisation with the students and identifies the degree of importance of their use. The specifics and effect of their implication are discussed, the forecast on the quality of reflective abilities of the students is made. The results of the author’s research showing the relevance of the implementation of these methods in the work with the students of higher educational institutions are presented. It is emphasised that many students do not know these methods, but believe it is important to use them in their future careers. The practical significance of the work lies in the fact that summary and empirically received data can be used in preparing the students to use the reflexive methods at the lessons
Предлагается теоретический обзор научной литературы по проблеме применения рефлексивных методик на учебных занятиях в высшем учебном заведении. Приводятся различные определения понятия «методика», характеризуется понятие рефлексивной методики и дается представление об истории развития технологий обучения с применением данных методик. Представлены результаты обработки теоретических источников по вопросу эффективности организации рефлексивного этапа на учебных занятиях в вузе. Особое внимание уделяется рассмотрению содержания и этапов применения рефлексивных техник. Автор подробно останавливается на последовательности включения рефлексивных техник на уроке, описывает этапы организации работы со студентами, а также выявляет степень значимости их использования. Обсуждается специфика и последствия их применения, делается прогноз качества развития рефлексивных умений у студентов. Излагаются результаты проведенного автором исследования, доказывающего актуальность внедрения данных методик в работу со студентами высших учебных заведений. Подчеркивается, что многие обучающиеся не владеют данными техниками, однако считают важным их применение в будущей профессиональной деятельности. Практическая значимость работы заключается в том, что обобщенный материал и практически полученные данные можно использовать при подготовке студентов к применению рефлексивных методик на учебных занятиях
Keywords: РЕФЛЕКСИЯ
REFLECTION
РЕФЛЕКСИВНАЯ МЕТОДИКА
REFLEXIVE METHODS
ИНДИВИДУАЛЬНАЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ПРОГРАММА
INDIVIDUAL EDUCATIONAL PROGRAMME
РЕФЛЕКСИВНО-ДЕЯТЕЛЬНОСТНЫЙ ПОДХОД
REFLEXIVE ACTIVITY APPROACH
ISSN: 2225-756X
Origin: Научный диалог. — 2014. — № 11 (35)
Appears in Collections:Научный диалог

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2014_35_001.pdf1,71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.