Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/29439
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorTestov, V. A.en
dc.contributor.authorТестов, В. А.ru
dc.date.accessioned2019-11-08T19:06:49Z-
dc.date.available2019-11-08T19:06:49Z-
dc.date.issued2017-10-
dc.identifier.citationТестов, В. А. Содержание современного образования: выбор пути / В. А. Тестов // Образование и наука. — 2017. — № 8. — С. 29-46.ru
dc.identifier.issn2310-5828-
dc.identifier.issn1994-5639-
dc.identifier.otherhttps://www.edscience.ru/jour/article/view/855en
dc.identifier.urihttps://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/29439-
dc.description.abstractIntroduction. Modernization of education and formation of its content according to modern realities and the prospects of society development appear to be the most acute issues since the future of the country depends on their decision. The aim of the article is to justify the need to rely on the achievements of pedagogical science, the use of profound and fruitful scientific ideas of outstanding Russian scientists and pedagogues, and the participation of the pedagogical community when carrying out educational reforms. Methodology and research methods. The following theoretical methods were used: analysis of pedagogical and methodical literature, normative documents; historical, comparative, and logical analyses of the content of education; the forecasting. Resultsand scientific novelty. The article identifies two main areas in the choice of strategic goals of education. The future of Russia depends on the chosen direction. The first is the disclosure of the abilities of each student, the development of analytical abilities and critical thinking, the education of a person ready for life in a high-tech, competitive world. The second is to nurture a qualified consumer who can skillfully use the results of the creativity of others and ready for life in the so-called «skilled society». The first direction requires the presence of a fundamental education oriented to strategic perspectives; the second – utilitarian-practical education, oriented to today’s requests. The close interrelation of knowledge and skills is demonstrated on the basis of the concept of education content; wherein the key aspect is the idea of sociocultural experience broadcasting for the new generations. It is stated that a person without knowledge turns into a robot unable to act independently in critical situations. The feasibility of a reasonable combination of conservatism and innovation under the change of the education content and reforms implementation is approved. This highly sensitive and complex educational system requires «careful handling». The most effective management system is possible only through less interference into its internal processes; the imposition of fixed plans and schemes may carry the system destruction, as pointed out in the synergetic methodology thesis. Practical significance. The materials of the present research contribute to forecasting of possible scenarios of education development. The study results may be of interest both for methodologists and specialists of education management, teachers and lecturers of higher schools, i.e. all those who are interested in the prosperous future for the Russian education system, and for the country in general. en
dc.description.abstractВведение. Модернизация образования и формирование его содержания в соответствии с современными реалиями и в свете перспектив развития общества являются сегодня наиболее острыми проблемами, так как от их решения зависит будущее страны. Цель статьи – обосновать необходимость при проведении образовательных реформ опоры на достижения отечественной педагогической науки, на использование идей выдающихся российских ученых-педагогов, богатое наследие и идеи классиков педагогики, а также на привлечение к активному участию в модернизационных процессах широкой педагогической общественности. Методология и методики. В исследовании использовались такие теоретические научные методы, как анализ педагогической и методической литературы, нормативных документов; исторический, сравнительно-сопоставительный и логический виды анализа содержания образования; прогнозирование. Результаты и научная новизна. Выделены два основных диаметрально противоположных направления стратегических целей образования, от выбора которых будет зависеть будущее России. Первое связано с раскрытием способностей каждого ученика, развитием аналитических способностей и критического мышления, воспитанием личности, готовой к жизни в высокотехнологичном, конкурентном мире. Второе нацелено на подготовку потребителя, способного квалифицированно пользоваться результатами творчества других, готового для жизни в «обществе навыков». Первое направление требует наличия в образовании фундаментальной составляющей, ориентированной на стратегические перспективы; второе – утилитарно-практического обучения, удовлетворяющего преходящие сиюминутные запросы. На основе концепции содержания образования, ядром которой является идея трансляции последующим поколениям социокультурного опыта, продемонстрирована тесная взаимосвязь знаний и навыков. Констатируется, что без знаний, приобретая только набор определенных навыков, человек превращается в робота-исполнителя, который не может самостоятельно действовать в критических ситуациях. Утверждается целесообразность разумного сочетания консервативности и инновационности при изменении содержания образования и осуществлении реформ. Подчеркивается требование осторожного обращения с высокочувствительной сложной образовательной системой, эффективное управление которой возможно лишь при мягком вмешательстве в ее внутренние процессы, а не через навязывание жестких планов и схем, чреватое разрушением системы, на что указывают положения синергетической методологии. Практическая значимость. Материалы статьи вносят свою лепту в прогнозирование возможных сценариев развития образования и будут интересны как методологам и специалистам управления образованием, так и преподавателям выcшей школы, учителям и всем, кто заинтересован в благополучном будущем российской системы образования, а значит, и государства в целом.  ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherРоссийский государственный профессионально-педагогический университетru
dc.relation.ispartofОбразование и наука. 2017. №8ru
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.rightsAuthors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).en
dc.rightsАвторы, публикующие статьи в данном журнале, соглашаются на следующее: Авторы сохраняют за собой авторские права и предоставляют журналу право первой публикации работы, которая по истечении 6 месяцев после публикации автоматически лицензируется на условиях Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале. Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).ru
dc.sourceОбразование и наукаru
dc.subjectFUNDAMENTALIZATION OF EDUCATIONen
dc.subjectKNOWLEDGE SOCIETYen
dc.subjectCULTURAL CONTENT CONCEPTen
dc.subjectSYNERGETIC METHODOLOGYen
dc.subjectФУНДАМЕНТАЛИЗАЦИЯ ОБРАЗОВАНИЯru
dc.subjectОБЩЕСТВО ЗНАНИЙru
dc.subjectКУЛЬТУРОЛОГИЧЕСКАЯ КОНЦЕПЦИЯ СОДЕРЖАНИЯru
dc.subjectСИНЕРГЕТИЧЕСКАЯ МЕТОДОЛОГИЯru
dc.titleСодержание современного образования: выбор путиru
dc.title.alternativeCONTENT OF MODERN EDUCATION: CHOICE OF THE PATHen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dcterms.audienceOtheren
dcterms.audienceParents and Familiesen
dcterms.audienceResearchersen
dcterms.audienceSchool Support Staffen
dcterms.audienceStudentsen
dcterms.audienceTeachersen
local.description.firstpage29-
local.description.lastpage46-
local.issue8-
local.volume19-
local.identifier.doi10.17853/1994-5639-2017-8-29-46-
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2017_8_004.pdf313,5 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.