Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/29459
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPopovkina, G. S.en
dc.contributor.authorПоповкина, Г. С.ru
dc.date.accessioned2019-11-08T19:06:52Z-
dc.date.available2019-11-08T19:06:52Z-
dc.date.issued2017-12-
dc.identifier.citationПоповкина, Г. С. Религиозное образование на юге Дальнего востока России в постсоветский период / Г. С. Поповкина // Образование и наука. — 2017. — № 9. — С. 144-163.ru
dc.identifier.issn2310-5828-
dc.identifier.issn1994-5639-
dc.identifier.otherhttps://www.edscience.ru/jour/article/view/875en
dc.identifier.urihttps://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/29459-
dc.description.abstractIntroduction. Persecutions of the Christian Church in Soviet period inRussia had a negative impact on religious education being neutralized and assigned a specific status as illegal for a long period of time inRussia. Since rebuilding of church life in Post-Soviet period called for the highly educated clergy. This task was laid down on the spiritual schools and seminaries brought back in different regions of the country. Aim. There are three primary aims of the publication: to consider the process of rebirth of spiritual and religious education in the southern part of the Russian Far East; to show the results achieved today; to consider the prospects of theological education development in the near and distant future.Methodology and research methods. The methodological basis of the research consists of: a systematic literature review of studies, based on the system and historical approaches, to present detailed analysis of the research topic; the data received during the polls and interviews of participants and witnesses of educational spiritual religious institutions’ establishment in the Far East. Results and scientific novelty. The centers of spiritual education in the Far East are designated –Vladivostok,Khabarovsk and Blagoveshchensk. The educational policy of representatives of the church elite presented is not always positive while under the influence of the processes currently occurring in secular educati on. In the context of reform, there is a search of the new organizational solutions and ways to deal with a problem of shortage of specialists in regional dioceses. In this research, for the first time, an attempt was made to describe the Post-Soviet stage in religious education. The end of the recovery period, a historical milestone of development of spiritual education, is recorded.Practical significance. The materials and conclusions provided by the author can be used while designing and developing the courses in History of the Russian Education, Ecclesiastic History, and Regional Studies as well.en
dc.description.abstractВведение. Гонения на церковь в советское время оказали крайне негативное влияние на состояние религиозного образования в России, которое на долгий срок практически прекратило свое существование. Восстановление церковной жизни в постсоветский период потребовало подготовки высокообразованного, просвещенного духовенства, чем занялись вновь создаваемые в стране духовные училища и семинарии. Цели статьи – проследить процесс возрождения духовно-религиозного образования в одном из регионов Российской Федерации – на юге Дальнего Востока; показать достижения в этой области и спрогнозировать на этом фактическом материале ближайшие и отдаленные по времени перспективы подготовки священнослужителей и религиоведов. Методология и методы. Основу исследования, описанного в публикации, составило проанализированное и обобщенное в контексте системно-исторического подхода содержание документов, научных источников соответствующей тематики, а также сведений, полученных в ходе опросов и интервью участников и свидетелей создания на Дальнем Востоке образовательных духовно-религиозных учреждений. Результаты и научная новизна. Определены центры реставрации духовного образования на Дальнем Востоке – Владивосток, Хабаровск и Благовещенск. Отображена образовательная политика представителей церковной элиты, на которую большое влияние оказывают далеко не всегда позитивные процессы, протекающие в светском образовании. Констатируется, что в настоящее время в условиях реформирования ведется поиск новых форм и способов решения проблемы нехватки специалистов в региональных епархиях. Статья является первой попыткой осмысления постсоветского этапа в религиозном образовании. Зафиксировано завершение данного восстановительного периода, являющегося исторической вехой развития духовного образования. Практическая значимость. Материалы статьи и выводы автора могут быть использованы преподавателями при разработке курсов по истории образования в России, церковной истории и историческому краеведению.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherРоссийский государственный профессионально-педагогический университетru
dc.relation.ispartofОбразование и наука. 2017. №9ru
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.rightsAuthors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).en
dc.rightsАвторы, публикующие статьи в данном журнале, соглашаются на следующее: Авторы сохраняют за собой авторские права и предоставляют журналу право первой публикации работы, которая по истечении 6 месяцев после публикации автоматически лицензируется на условиях Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале. Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).ru
dc.sourceОбразование и наукаru
dc.subjectRELIGIOUS EDUCATIONen
dc.subjectFAR EASTen
dc.subjectHISTORYen
dc.subjectSPIRITUAL SCHOOLen
dc.subjectTHEOLOGYen
dc.subjectSEMINARen
dc.subjectРЕЛИГИОЗНОЕ ОБРАЗОВАНИЕru
dc.subjectДАЛЬНИЙ ВОСТОКru
dc.subjectИСТОРИЯru
dc.subjectДУХОВНОЕ УЧИЛИЩЕru
dc.subjectСЕМИНАРИЯru
dc.titleРелигиозное образование на юге Дальнего востока России в постсоветский периодru
dc.title.alternativeRELIGIOUS EDUCATION IN THE SOUTH OF THE RUSSIAN FAR EAST IN POST-SOVIET PERIODen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dcterms.audienceOtheren
dcterms.audienceParents and Familiesen
dcterms.audienceResearchersen
dcterms.audienceSchool Support Staffen
dcterms.audienceStudentsen
dcterms.audienceTeachersen
local.description.firstpage144-
local.description.lastpage163-
local.issue9-
local.volume19-
local.identifier.doi10.17853/1994-5639-2017-9-144-163-
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2017_9_010.pdf477,75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.