Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/29576
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorStrokova, T. А.en
dc.contributor.authorСтрокова, Т. А.ru
dc.date.accessioned2019-11-08T19:07:07Z-
dc.date.available2019-11-08T19:07:07Z-
dc.date.issued2018-12-
dc.identifier.citationСтрокова, Т. А. Подготовка аспирантов к исследовательской деятельности: из опыта работы научно-педагогической школы / Т. А. Строкова // Образование и наука. — 2018. — № 10. — С. 9-30.ru
dc.identifier.issn2310-5828-
dc.identifier.issn1994-5639-
dc.identifier.otherhttps://www.edscience.ru/jour/article/view/1063en
dc.identifier.otherhttps://www.scopus.com/record/display.uri?origin=resultslist&eid=2-s2.0-85063335889scopus_url
dc.identifier.urihttps://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/29576-
dc.description.abstractIntroduction. Postgraduate education of the Russian higher school is traditionally considered as a strategic reserve, which provides the continuity of academic and teaching personnel and the efficiency of education of future experts. However, the total number of this key resource of the higher education system, which guarantees its stable functioning and further forward development, has been reduced in recent years. Postgraduate admission has decreased, in particular, pedagogical training programmes. What is most important, the PhD student quality has substantially dropped.The aim of the present publication was to identify the level of research skills of PhD students of pedagogical specialisation and present the most productive ways for the formation of skills to carry out research activities. Methodology and research methods. The study was based on the ideas of systemic-activity approach, competency-based approach and major provisions of the theory of action. Scientific publications on research projects of PhD students and the concept of “new” post graduate school in the Russian education were analysed. Online survey and questionnaire survey of PhD students, their supervisors and members of dissertation boards were conducted. The assessment of results of research conducted by PhD students, synthesis and description of productive teaching practices and positive pedagogical experience gained at Tyumen State University (TSU) were applied.Results and scientific novelty. Based on the classical interpretation of nature and contents of human activity, a definition of research activity is formulated. It constitutes as the grounds for development of the contents and procedure for the list of research tasks for PhD students to master in order to successfully complete their PhD studies (as yet, the similar register has been compiled and scientifically based only for a bachelor degree). Insufficient competence of many PhD students to organise and conduct an independent scientific and pedagogical search is proved. Unstable components of their research competence are revealed: inability to use the most important elements of the methodology corpus and problems in writing scientific texts. Practically verified methods and means to develop the research competence of PhD students, doctoral candidates, applicants on academic degrees and their research supervisors are described: methodological seminars of the education department, a group analysis of scientific texts for publication, group visits and discussion of open lectures and seminars for teachers of the education department and PhD students, role mini-plays, public preliminary dissertation defense, participation in the events held by the department, etc. Practical significance. Knowledge of the gaps in research competence of PhD students will allow their supervisors to selectively improve the students’ skills, which are necessary for writing and defending the dissertation. Creative application and systematically scientific-pedagogical work will help achieve a significant improvement in building PhD student competence for scientific and teaching activities.en
dc.description.abstractВведение. Аспирантура российской высшей школы традиционно считается ее стратегическим резервом, обеспечивающим преемственность научно-педагогических кадров и эффективность подготовки обучающихся в вузах будущих специалистов. Однако общая численность этого ключевого ресурса системы высшего образования, гарантирующего ее стабильное функционирование и дальнейшее поступательное развитие, в последние годы резко сократилась, снизился прием в аспирантуру, особенно педагогических направлений, а самое главное – заметно упало качество подготовки ее выпускников. Цель обсуждения поднимаемых в статье вопросов – выявить подлинный уровень научно-исследовательской компетентности аспирантов педагогической специализации и представить продуктивные способы формирования у них навыков и умений осуществления результативной научной деятельности. Методология и методы. Работа базировалось на идеях системно-деятельностного и компетентностного подходов и ведущих положениях теории деятельности. Произведен анализ публикаций о проблемах начинающих ученых и о концепции «новой» аспирантуры в отечественном образовании. Для выполнения части поставленных задач использовались анкетирование и интернет-опрос аспирантов, их научных руководителей и членов диссертационных советов; обобщение продуктов исследовательской деятельности аспирантов и положительного педагогического опыта, накопленного в течение многих лет в научной школе Тюменского государственного университета (ТюмГУ). Результаты и научная новизна. С опорой на классические трактовки сущности и содержания человеческой деятельности сформулировано определение ее разновидности – научно-исследовательской деятельности. Оно может служить исходной точкой для оформления до сих пор отсутствующего официального перечня исследовательских компетенций, которыми должны владеть аспиранты (пока подобный реестр составлен и научно обоснован только для бакалавриата). Зафиксирована недостаточная готовность многих аспирантов к организации и проведению самостоятельного научно-педагогического поиска. Наиболее слабыми звеньями профессиональной неготовности являются неумение применять важнейшие элементы методологического аппарата и слабые навыки создания научных текстов. Описан неоднократно проверенный на практике в ТюмГУ инструментальный комплекс методов, форм и средств повышения исследовательской компетентности не только аспирантов, но и докторантов, соискателей на ученые степени и их научных руководителей. В данный арсенал входят регулярные, открытые для всех желающих методологические семинары, коллективный анализ планирующихся к публикации статей, посещение и коллегиальное обсуждение открытых занятий преподавателей и аспирантов, деловые игры, имитирующие ситуации предзащиты и защиты диссертаций, и др. Практическая значимость. Осведомленность о «проблемных зонах» подготовленности аспирантов к самостоятельному исследовательскому поиску поможет организовать адресное (индивидуальное), рациональное и действенное руководство диссертационными изысканиями. Творческий подход и системная научно-педагогическая работа позволят добиться значительного улучшения качества подготовки аспирантов к самореализации в научной и преподавательской деятельности.ru
dc.description.sponsorshipThe work was sponsored by the grant of the Russian Foundation for Basic Research № 18–013–00268A “Building Research Competence of Students in the System of Multi-Level University Studies in Psychology and Education and Professional Development of Teaching Staff”en
dc.description.sponsorshipРабота выполнена при финансовой поддержке гранта РФФИ № 18–013–00268А «Формирование исследовательских компетенций обучающихся в системе многоуровневого университетского психолого-педагогического образования и повышения квалификации педагогических кадров»ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherРоссийский государственный профессионально-педагогический университетru
dc.relation.ispartofОбразование и наука. 2018. №10ru
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.rightsAuthors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).en
dc.rightsАвторы, публикующие статьи в данном журнале, соглашаются на следующее: Авторы сохраняют за собой авторские права и предоставляют журналу право первой публикации работы, которая по истечении 6 месяцев после публикации автоматически лицензируется на условиях Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале. Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).ru
dc.sourceОбразование и наукаru
dc.subjectPHD STUDENTSen
dc.subjectRESEARCH COMPETENCEen
dc.subjectRESEARCH ACTIVITIESen
dc.subjectASSESSMENTen
dc.subjectSELF-ASSESSMENTen
dc.subjectRESEARCH SUPERVISORen
dc.subjectSCIENTIFIC-PEDAGOGICAL SCHOOLen
dc.subjectАСПИРАНТЫru
dc.subjectПОДГОТОВЛЕННОСТЬ К ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИru
dc.subjectИССЛЕДОВАТЕЛЬСКИЕ ДЕЙСТВИЯru
dc.subjectОЦЕНКАru
dc.subjectСАМООЦЕНКАru
dc.subjectНАУЧНЫЙ РУКОВОДИТЕЛЬru
dc.subjectНАУЧНО-ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ ШКОЛАru
dc.titleПодготовка аспирантов к исследовательской деятельности: из опыта работы научно-педагогической школыru
dc.title.alternativeBUILDING RESEARCH COMPETENCE OF PHD STUDENTS: AN ANALYSIS OF EXPERIENCE OF A PHD SCHOOLen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dcterms.audienceOtheren
dcterms.audienceParents and Familiesen
dcterms.audienceResearchersen
dcterms.audienceSchool Support Staffen
dcterms.audienceStudentsen
dcterms.audienceTeachersen
local.description.firstpage9-
local.description.lastpage30-
local.issue10-
local.volume20-
local.identifier.doi10.17853/1994-5639-2018-10-9-30-
local.identifier.scopus85063335889-
local.identifier.eid2-s2.0-85063335889-
local.identifier.otherWOS:000461122200001wos
local.identifier.wos000461122200001-
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2018_10_003.pdf485,58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.