Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/29669
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorKruzhkova, O. V.en
dc.contributor.authorVorobyeva, I. V.en
dc.contributor.authorNikiforova, D. M.en
dc.contributor.authorКружкова, О. В.ru
dc.contributor.authorВоробьева, И. В.ru
dc.contributor.authorНикифорова, Д. М.ru
dc.date.accessioned2019-11-08T19:07:19Z-
dc.date.available2019-11-08T19:07:19Z-
dc.date.issued2016-12-
dc.identifier.citationКружкова, О. В. Психологические аспекты вовлечения в экстремистские группировки молодежи в среде интернет / О. В. Кружкова, И. В. Воробьева, Д. М. Никифорова // Образование и наука. — 2016. — № 10. — С. 66-90.ru
dc.identifier.issn2310-5828-
dc.identifier.issn1994-5639-
dc.identifier.otherhttps://www.edscience.ru/jour/article/view/732en
dc.identifier.urihttps://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/29669-
dc.description.abstractAbstract. The aim of the article is to consider the psychological characteristics of involvement of youth in extremist community through the Internet. Methods. The theoretical analysis and modeling were used as the main methods.Results. The Internet is described as a means and space of psychological influence on young people, which can be both positive and negative. Absorption of teenagers, boys and young men, in a virtual space essentially converts their activity and, as a result, transform the leading activity, which in turn leads to different mental tumors. Three main effects from the exposure of the Internet are found out: «the effect of the goals of drift», mythology and «the effect of excitement»; their impact on the individual in each age periods is noted. Consideration of the main motivational reasons, taking into account the specifics of building human interaction with the environment made it possible to identify and describe the main types of behavioural patterns exhibited by young people on the Internet. The degree of activity of young people in the network is described from the perspective of integrated strategies of behaviour: information blocking, changes in the distance, control, transformations. Risk groups of users, the most susceptible to extremist manipulations are designated. «Vulnerability areas» of representatives of each group are summarized and described; a step-by-step algorithm of victims’ involvement in extremist communities by recruiters is described.Scientific novelty of the present study consists in discussion of one of the most acute problems of the present – the changed conditions of a growing and socialization of younger generation; constant stay in network virtual space is an integral part of today’s existence, wherein unformed and immature person is very vulnerable to the influence of extremist content. To prevent the increased potential threat of involvement of young people in destructive, asocial and criminal activity, the authors suggest to draw close attention and to subject to the purposeful attacks of extremist communities. Detailed studying of social and psychological features of network behaviour of youth being affected by the dangerous content will help to provide well-timed prophylaxis of extremist moods among young people.Practical significance. The materials of the research can be used to identify and effectively prevent the influence of extremist groups on young Internet users.en
dc.description.abstractИсследование выполнено при финансовой поддержке РФФИ в рамках научно- исследовательского проекта «Интернет как инструмент формирования психологической готовности молодежи к экстремистскому поведению», проект № 16-29-09512ru
dc.description.sponsorshipИсследование выполнено при финансовой поддержке РФФИ в рамках научно- исследовательского проекта «Интернет как инструмент формирования психологической готовности молодежи к экстремистскому поведению», проект № 16-29-09512ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherРоссийский государственный профессионально-педагогический университетru
dc.relation.ispartofОбразование и наука. 2016. №10ru
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.rightsAuthors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).en
dc.rightsАвторы, публикующие статьи в данном журнале, соглашаются на следующее: Авторы сохраняют за собой авторские права и предоставляют журналу право первой публикации работы, которая по истечении 6 месяцев после публикации автоматически лицензируется на условиях Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале. Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).ru
dc.sourceОбразование и наукаru
dc.subjectINTERNET ENVIRONMENTen
dc.subjectPSYCHOLOGICAL EFFECTSen
dc.subjectUSERS OF INTERNET SERVICESen
dc.subjectSTRATEGY OF USERS’ BEHAVIOURen
dc.subjectEXTREMISMen
dc.subjectINVOLVEMENT IN DEVIANT GROUPSen
dc.subjectСРЕДА ИНТЕРНЕТru
dc.subjectПСИХОЛОГИЧЕСКОЕ ВОЗДЕЙСТВИЕru
dc.subjectПОЛЬЗОВАТЕЛИ ИНТЕРНЕТ-СЕРВИСОВru
dc.subjectСТРАТЕГИИ ПОЛЬЗОВАТЕЛЬСКОГО ПОВЕДЕНИЯru
dc.subjectЭКСТРЕМИЗМru
dc.subjectВОВЛЕЧЕНИЕ В ДЕВИАНТНЫЕ ГРУППЫru
dc.titleПсихологические аспекты вовлечения в экстремистские группировки молодежи в среде интернетru
dc.title.alternativePSYCHOLOGICAL ASPECTS OF INVOLVEMENT OF YOUNG PEOPLE IN EXTREMIST GROUPS IN THE INTERNET ENVIRONMENTen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dcterms.audienceOtheren
dcterms.audienceParents and Familiesen
dcterms.audienceResearchersen
dcterms.audienceSchool Support Staffen
dcterms.audienceStudentsen
dcterms.audienceTeachersen
local.description.firstpage66-
local.description.lastpage90-
local.issue10 (139)-
local.volume18-
local.identifier.doi10.17853/1994-5639-2016-10-66-90-
Располагается в коллекциях:Образование и наука

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
edscience_2016_10_006.pdf357,85 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.