Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/36209
Title: Конвергенция концепций академического и инклюзивного совершенства исследовательских университетов
Other Titles: The convergence of the concepts of academic and inclusive excellence at research universities
Authors: Volosnikova, L. M.
Zagvyazinskiy, V. I.
Kukuev, E. A.
Fedina, L. V.
Ogorodnova, O. V.
Волосникова, Л. М.
Загвязинский, В. И.
Кукуев, Е. А.
Федина, Л. В.
Огороднова, О. В.
Issue Date: 2021
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Конвергенция концепций академического и инклюзивного совершенства исследовательских университетов / Л. М. Волосникова, В. И. Загвязинский, Е. А. Кукуев, Л. В. Федина, О. В. Огороднова // Образование и наука. — 2021. — № 4. — С. 43-78.
Abstract: Introduction. In the 21st century, there is an active involvement of universities in inclusive processes; however, against the backdrop of increasing diversity, new types of inequality arise in higher education. The processes of transformation of organisational cultures in universities and their research agenda under the influence of inclusion need to be studied.The aim of the present research was to analyse the convergence of concepts of academic and inclusive excellence in foreign universities of the world level, the impact of convergence on their missions, the values expressed in official strategies, the research agenda and the infrastructure of scientific collaborations.Methodology and research methods. The authors conducted a content analysis of three strategies of world-class University associations (the Association of American Colleges and Universities, the Association of Universities in Canada, the League of European Research Universities), nine strategies for the development of universities in the USA and Canada, the European Union, and Australia. A scientometric analysis of Web of Science metadata was performed using the VOSViewer software.Results and scientific novelty. The current research confirms the convergence of values of academic excellence and inclusion in research universities. It is revealed that the concept of inclusive excellence of the university is an enriched version of its academic excellence and denotes a set of university strategies and practices aimed at achieving the best results in training, research and services through maintaining diversity and inclusive processes. The world's leading universities are actively involved in the process of creating an inclusive friendly environment and services, which are accessible to all members of the educational process, regardless of their social status and development characteristics. When universities reach academic heights, they recognise inclusion as the next level of their development. In turn, inclusion becomes a factor in the movement of the university towards academic excellence. The key characteristics and contradictions of the convergence of the concepts of inclusive and academic excellence of universities are identified. The local models of inclusive excellence of universities and the contexts, which influence these models, are described. The gaps between educational policies and research agendas of leading universities are revealed. The clusters of international studies on inclusive processes in higher education are highlighted.Practical significance. Russian universities, which implement the federal programme for improvement of international competitiveness based on the values of academic excellence, are developing in accordance with global trends. Therefore, the model of inclusive excellence of the university can be used in practical terms to implement inclusive strategies and overcome social inequality both at the university and outside of it within the framework of a new educational initiative of Russia on academic leadership.
Введение. В XXI веке, с одной стороны, наблюдается активное включение университетов в инклюзивные процессы, с другой - в системе высшего образования на фоне нарастающего разнообразия возникают новые виды неравенства. Процессы трансформации организационных культур университетов и их исследовательской повестки под влиянием инклюзии нуждаются в изучении.Целью представленного в публикации изыскания является анализ конвергенции концепций академического и инклюзивного совершенства в зарубежных университетах мирового уровня, установление влияния данной конвергенции на их миссии, ценности, выраженные в официальных стратегиях, на исследовательскую повестку и инфраструктуру научных коллабораций.Методология, методы и методики. Проведен контент-анализ трех стратегий ассоциаций университетов мирового уровня (Ассоциация американских колледжей и университетов, Ассоциация университетов Канады, Лига европейских исследовательских университетов), девяти стратегий развития университетов США и Канады, Евросоюза, Австралии. При помощи программного обеспечения VOSViewer осуществлен наукометрический анализ метаданных Web of Science.Результаты и научная новизна. Исследование подтвердило конвергенцию ценностей академического превосходства и инклюзии в исследовательских университетах. Продемонстрировано, что концепция инклюзивного совершенства университета представляет собой обогащенную версию его академического совершенства и обозначает совокупность стратегий и практик вуза, направленных на достижение наилучших результатов в обучении, исследованиях и сервисе через поддержание разнообразия и инклюзивных процессов. Ведущие университеты мира активно включились в процесс формирования инклюзивной дружественной среды и услуг, доступных для всех субъектов образовательного процесса вне зависимости от их социального статуса и особенностей развития. Когда вузы достигают академических вершин, они осознают инклюзию как следующий уровень своего развития. В свою очередь, инклюзия становится фактором движения университета к академическому совершенству. Определены ключевые характеристики и противоречия конвергенции концепций инклюзивного и академического совершенства университетов. Описаны локальные модели инклюзивного совершенства учебных организаций высшей школы и контексты, влияющие на эти модели. Обозначены разрывы между образовательными политиками и исследовательскими повестками ведущих университетов. Выявлены кластеры международных исследований, посвященных инклюзивным процессам в высшем образовании. Практическая значимость. Российские вузы, реализующие федеральную программу повышения международной конкурентоспособности на основе ценностей академического совершенства, развиваются в соответствии с глобальными трендами, поэтому модель инклюзивного совершенства университета может быть использована в практическом плане для внедрения инклюзивных стратегий и преодоления социального неравенства как внутри учебного заведения, так и за его пределами в рамках новой образовательной инициативы России по академическому лидерству.
Keywords: CONVERGENCE
ACADEMIC EXCELLENCE OF THE UNIVERSITY
INCLUSIVE HIGHER EDUCATION
INCLUSIVE EXCELLENCE OF THE UNIVERSITY
WORLD-CLASS UNIVERSITIES
КОНВЕРГЕНЦИЯ
АКАДЕМИЧЕСКОЕ СОВЕРШЕНСТВО УНИВЕРСИТЕТА
ИНКЛЮЗИВНОЕ ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ИНКЛЮЗИВНОЕ СОВЕРШЕНСТВО УНИВЕРСИТЕТА
УНИВЕРСИТЕТЫ МИРОВОГО УРОВНЯ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2021-4-43-78
SCOPUS: 2-s2.0-85106225540
metadata.dc.description.sponsorship: The research was carried out with the financial support of the Russian Foundation for Basic Research (RFBR) in the framework of the research project No. 19-013-00373 А “Academic Mobility of Students with Disabilities in the Conditions of Higher Education Transformation”.
Исследование выполнено при финансовой поддержке РФФИ в рамках научного проекта 19-013-00373 А «Академическая мобильность студентов с ограниченными возможностями здоровья и инвалидностью в условиях трансформации высшего образования».
Origin: Образование и наука. 2021. №4
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2021_04_003.pdf1,06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.