Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/36231
Title: Проблемное использование интернета подростками с ограниченными возможностями здоровья
Other Titles: Problematic Internet Usage by Adolescents with Disabilities
Authors: Volkova, I. P.
Koroleva, N. N.
Bogdanovskaya, I. M.
Ikonnikova, G. Yu.
Mashkova, A. V.
Волкова, И. П.
Королева, Н. Н.
Богдановская, И. М.
Иконникова, Г. Ю.
Машкова, А. В.
Issue Date: 2019
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Проблемное использование интернета подростками с ограниченными возможностями здоровья / И. П. Волкова, Н. Н. Королева, И. М. Богдановская, Г. Ю. Иконникова, А. В. Машкова // Образование и наука. — 2019. — № 9. — С. 98-121.
Abstract: Introduction. The intensive development of adaptive information technologies leads to the active inclusion of adolescents with disabilities in Internet communications, expanding the possibilities of their social adaptation. At the same time, the limitation of opportunities for social interaction due to impaired psychophysical development is an additional factor in the uncontrolled involvement of adolescents in Internet communication and the risk of Problematic Internet Usage.The aim of this research is to study the degree and indicators of Internet addiction among adolescents with disabilities in conjunction with indicators of their social adaptability.Methodology and research methods. Theoretical and empirical study is based on the provisions of the psychological theory of activity and personality, culturalhistorical theory of L. S. Vygotsky, the ideas of domestic and foreign psychology about addictive behaviour including about risk and factors of Internet addictive behaviour normally developing adolescents and adolescents with disabilities. The study was carried out using empirical methods (questionnaires, psycho-diagnostic methods, survey methods); methods of quantitative analysis of empirical data, including methods of mathematical statistics: comparison of samples by the Mann-Whitney test; correlation analysis using the linear Pearson correlation coefficient. The calculations were performed using the Excel software package and using the SPSS 16.0 software package (Statistical Package for Social Science).Research results and scientific novelty. The general and specific features of the Internet usage among adolescents with disabilities are identified; personality traits are identified as a prerequisite for the Problematic Internet Usage in this category of adolescents. It has been determined that virtual communication acts for adolescents with disabilities as a kind of adaptation-compensatory resource that allows overcoming communicative difficulties. At the same time, inadequate selfregulation of behaviour makes it difficult for self-control to stay online and thereby increases the risk of the negative impact of interaction on the Internet on their physical and mental state. It is revealed that the personal background of the Problematic Internet Usage has specificity depending on the nature of developmental disorders in adolescents.Practical significance. The results of the research can be used in the work of a psychologist and a teacher for the diagnosis, prevention and correction of Internet addiction by adolescents with disabilities.
Введение. Интенсивно развивающиеся адаптивные информационные технологии, с одной стороны, позволяют людям с ограниченными возможностями здоровья (ОВЗ) активно включаться в дистанционные коммуникации, что существенно облегчает процессы их социальной адаптации. С другой стороны, неконтролируемое использование Интернета и нелимитированное общение в сети, особенно в подростковом возрасте, являются дополнительными факторами риска, возрастающего в случае нарушений психофизического развития. Цель представленной в статье работы – изучение проблемы интернет-зависимости старших школьников с ОВЗ в ее взаимосвязи с уровнем их социальной адаптированности. Методология и методики. Теоретико-эмпирическое исследование реализовано с опорой на положения культурно-исторической теории Л. С. Выготского и представления отечественной и зарубежной психологии о проблемном использовании Интернета и об интернет-аддикции у нормально развивающихся подростков и их сверстников с ОВЗ. В ходе изыскания использовались такие эмпирические методы, как анкетирование, психодиагностика и опрос; а также качественный и количественный виды анализа полученных данных, включая методы математической статистики (сравнение показателей выборок по критерию Манна-Уитни); корреляционный анализ с применением линейного коэффициента корреляции Пирсона. Вычисления проводились с помощью пакета программ «Excel» и SPSS 16.0 (Statistical Package for Social Science – Статистический пакет для социальных наук).Результаты и научная новизна. Установлены общие и специфические особенности поведения старших школьников с ОВЗ в сети Интернет. Выявлены качества личности, служащие предпосылками формирования интернет-зависимости у данной категории учащихся. Утверждается, что виртуальная коммуникация для подростков с ОВЗ выступает своего рода адаптационно-компенсаторным ресурсом, помогающим преодолевать коммуникативные сложности. В то же время недостаточная саморегуляция поведения затрудняет самоконтроль в периоды пребывания в сети, что увеличивает риски негативного влияния взаимодействий с Интернетом на физическое и психическое состояние. Индивидуальные предпосылки проблемного использования виртуального пространства обусловлены характером психофизических нарушений у подростка с ОВЗ. Практическая значимость. Материалы и результаты исследования могут быть использованы в работе психологов и педагогов для диагностики, профилактики и коррекции интернет-зависимости старших школьников с ОВЗ.
Keywords: ASSISTIVE TECHNOLOGIES
PROBLEMATIC INTERNET USAGE
ADDICTIVE BEHAVIOUR
INTERNET ADDICTION
ADOLESCENTS WITH DISABILITIES
DISABLED PEOPLE
SOCIAL INTEGRATION
SOCIAL ADAPTATION
PERSONALITY TRAITS
АССИСТИВНЫЕ КОМПЬЮТЕРНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ
ПРОБЛЕМНОЕ ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ИНТЕРНЕТА
АДДИКТИВНОЕ ПОВЕДЕНИЕ
ИНТЕРНЕТ-АДДИКЦИЯ
ПОДРОСТКИ С ОГРАНИЧЕННЫМИ ВОЗМОЖНОСТЯМИ
ИНВАЛИДЫ
СОЦИАЛЬНАЯ АДАПТАЦИЯ
СОЦИАЛЬНАЯ ИНТЕГРАЦИЯ
ЧЕРТЫ ЛИЧНОСТИ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2019-9-98-121
SCOPUS: 2-s2.0-85075736354
Origin: Образование и наука. 2019. №9
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2019_09_005.pdf396,78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.