Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/36268
Title: Психолого-педагогические основания прогнозирования будущего профессионального образования: векторы развития
Other Titles: Psychological and Pedagogical Bases for Determining the Future of Vocational Education: Vectors of Development
Authors: Zinchenko, Yu. P.
Dorozhkin, E. M.
Zeer, E. F.
Зинченко, Ю. П.
Дорожкин, Е. М.
Зеер, Э. Ф.
Issue Date: 2020
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Зинченко, Ю. П. Психолого-педагогические основания прогнозирования будущего профессионального образования: векторы развития / Ю. П. Зинченко, Е. М. Дорожкин, Э. Ф. Зеер // Образование и наука. — 2020. — № 3. — С. 11-35.
Abstract: Introduction. Today, the field of education around the world is facing a protracted crisis caused by the transition to post-industrial society. The dynamic knowledge obsolescence due to the rapid development of science and high technology caused deep structural changes in employment and significantly shortened the life cycle of professions. Modern economy needs specialists with qualitatively new characteristics: a competent and flexible person with meta-professional competencies, who is capable to implement innovative activity and to work in multitasking regime in the situation of instability and uncertainty, and who is ready for active professional self-determination throughout life. Therefore, a radical reorganisation of vocational education system is necessary to be undertaken. It is significantly important to solve this problem through the conduction of professional and pedagogical training of teachers, since the level of their competency primarily depends on the qualitative characteristics of future employees for diverse sectors of the economy and production. The aim of the present article is to define strategic guidelines for predicting the development of professional education in the conditions of post-industrial society. Methodology and research methods. The theoretical and methodological framework of the research is based on the theory of vocational development, the concept of determining the immediate and long-term perspectives of educational sphere, as well as logical-evolutionary, system-dynamic, project-based, personal and convergent approaches. In the course of the research, the methods of analysis, synthesis, generalisation and hypothetical-inductive method were applied. Results and scientific novelty. The trends and directions of vocational education development are identified and described. The principal defining factor of vocational education is close integration of all its processes and subsystems (prevocational, primary vocational, vocational higher secondary and postgraduate education), which integrity is ensured by the continuity and compliance with the principle of advanced education. The concept of convergence and transprofessional in multi-disciplinary training of professionals is revealed. The process of convergence, determining interdisciplinary and prevocational links, ensures transprofessionalism formation – human readiness and participation in the development and realisation of new types of socio-professional activities. A logical and semantic model of a modern specialist is constructed. This model can serve as an empirical basis for designing and supporting a vocational educational platform, which integrates natural science, industrial-technological and socio-humanitarian disciplines and related innovative technologies when training teachers for the system of vocational education. Transprofessionalism, cooperation, collaboration, advanced and high-speed education are highlighted as the vocational training strategies in the conditions of digital transformation of the economy. Practical significance. The research materials can be useful for the specialists in the field of vocational education, for the managerial staff of educational organisations when developing management decisions and organising efficient preparation of teaching personnel.
Введение. Сфера образования во всем мире переживает затяжной кризис, обусловленный переходом к постиндустриальному обществу. Быстрое устаревание знаний в связи со стремительным развитием науки и высоких технологий породили глубокие структурные изменения в сфере занятости и заметно сократили жизненный цикл многих профессий. Современная экономика нуждается в специалистах с качественно новыми характеристиками: мобильных, обладающих метапрофессиональными компетенциями, способных осуществлять инновационную деятельность, трудиться в режиме многозадачности в ситуации нестабильности и неопределенности и готовых к активному профессиональному самоопределению в течение всей жизни. Поэтому необходима радикальная реорганизация системы профобразования. Решение этой задачи следует начинать с профессионально-педагогической подготовки преподавателей, поскольку именно от их уровня компетентности зависят качественные характеристики будущих кадров различных секторов экономики и производства. Цель настоящей публикации – обозначить стратегические векторы развития профессионального образования в эпоху постиндустриального общества. Методология и методы. Теоретико-методологическую основу исследования составили теория профессионального развития, концепция прогнозирования ближайшей и отдаленной перспектив образовательной сферы, логикоэволюционный, системно-динамический, проектный, личностный и конвергентный подходы. В ходе работы применялись методы анализа, синтеза, обобщения, а также гипотетико-индуктивный метод. Результаты и научная новизна. Выявлены и описаны тенденции реформирования профессионального образования, среди которых ведущей является тесная интеграция всех его процессов и подсистем (предпрофессионального, начального, среднего специального высшего и послевузовского образования), единство которым придает преемственность и соблюдение принципа опережающего обучения. Раскрыта суть концепции конвергенции и транспрофессионализма в многопрофильной подготовке специалистов. Процесс конвергенции, детерминирующий междисциплинарные и надпрофессиональные связи, обеспечивает формирование транспрофессионализма – готовности и способности человека к освоению и реализации новых видов социально-профессиональной деятельности. Представлена логико-смысловая модель современного специалиста, которая может стать эмпирической основой для создания и поддержки функционирования профессионально-образовательной платформы, интегрирующей естественно-научные, производственно-технологические и социогуманитарные учебные курсы и дисциплины, а также связанные с ними технологии подготовки педагогов для системы профобучения. В качестве стратегий воплощения в практике профессиональной подготовки в условиях цифровой трансформации экономики выделены транспрофессиональность, кооперация и коллаборация, опережающее и высокоскоростное образование. Практическая значимость. Предложения авторов исследования могут быть востребованы специалистами в области профессионального образования, руководителями и менеджерами образовательных организаций при выработке управленческих решений и организации эффективной подготовки педагогических кадров.
Keywords: POST-INDUSTRIAL SOCIETY
VOCATIONAL EDUCATION
TRANSPROFESSIONALISM
FORECASTING THE PROFESSIONAL FUTURE
ПОСТИНДУСТРИАЛЬНОЕ ОБЩЕСТВО
ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ТРАНСПРОФЕССИОНАЛИЗМ
ПРОГНОЗИРОВАНИЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО БУДУЩЕГО
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2020-3-11-35
metadata.dc.description.sponsorship: The present research was performed with the financial support of the Russian Foundation for Basic Research, project 18–013–01147 “Socio-Humanitarian Paradigm of Transprofessionalism Formation in the Representatives of Socionomic Professions”.
Работа проведена при финансовой поддержке РФФИ в соответствии с реализацией проекта 18–013–01147 «Социально-гуманитарная парадигма формирования транспрофессионализма субъектов социономических профессий».
Origin: Образование и наука. 2020. №3
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2020_03_003.pdf1,15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.