Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/36295
Title: Методология моделирования как основа реализации междисциплинарного подхода в подготовке студентов педагогических направлений
Other Titles: Modelling Methodology as the Basis for Implementation of an Interdisciplinary Approach in the Training of Students of Pedagogical Specialties
Authors: Perminov, E. A.
Testov, V. A.
Перминов, Е. А.
Тестов, В. А.
Issue Date: 2020-06
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Перминов, Е. А. Методология моделирования как основа реализации междисциплинарного подхода в подготовке студентов педагогических направлений / Е. А. Перминов, В. А. Тестов // Образование и наука. — 2020. — № 6. — С. 9-30.
Abstract: Introduction. Nowadays, according to the tendencies of education modernisation, an interdisciplinary approach is taking a leading role, based on deepening the links between education and science, which is the most acute problem in the conditions of large amounts of scientific information. The implementation of the interdisciplinary approach is based on the methodology of modelling using information technologies, as a methodology of a new post-industrial stage of scientific culture of research in the digital age, which is of fundamental importance in modern teacher training.The aim of the present article is to investigate the aspects of modelling methodology using information technologies in the implementation of an interdisciplinary approach in the training of students of pedagogical specialties.Methodology and research methods. In the course of the research, a modelling methodology, a systematic approach, the analysis and generalisation of the results of academic works on the implementation of interdisciplinary, cultural, and meta-subject approaches in education were employed.Results and scientific novelty. The authors conducted the analysis of interdisciplinary approach (interdisciplinary integration) as a leading trend in post-industrial education. It is justified that interdisciplinary training, implemented on the basis of modelling methodology, is of fundamental importance in the formation of general-cultural scientific ideas among students and in their awareness of science as the ideal scientific knowledge. Various aspects of modernisation of teacher training based of modelling methodology are investigated. The main peculiarities of implementation of cultural and meta-subject approaches in the selection of the content of profile training of future teachers are identified. It is revealed that interdisciplinary courses play an important role in the implementation of the interdisciplinary approach. The didactic and methodological principles for the development of model-theoretical interdisciplinary courses for future teachers are established. It is demonstrated that in accordance with the modelling methodology, the main didactic goal of such courses is to teach the implementation of stages for investigating solutions of research problems (objects of processes or phenomena) using information technologies.Practical significance. The materials of the article contribute to the implementation of the interdisciplinary approach in the content of training of students of pedagogical specialties. Also, the research findings might be useful for both theorists of education and for teachers, who are engaged in professional training of students of pedagogical specialties, and all those who are interested in the further development of educational system.
Введение. В модернизации современного образования ведущую роль начинает играть междисциплинарный подход, основанный на углублении связей образования с наукой, что является сегодня наиболее острой проблемой в условиях лавинообразного роста научной информации. В основе реализации междисциплинарного подхода лежит методология моделирования с использованием информационных технологий как методология новой постиндустриальной ступени научной культуры исследований в цифровую эпоху, имеющая фундаментальное значение и в подготовке современных педагогов.Цель статьи – исследовать аспекты методологии моделирования с использованием информационных технологий в реализации междисциплинарного подхода в подготовке студентов педагогических направлений.Методология и методики. В исследовании использовались методология моделирования, системный подход, анализ и обобщение результатов работ по реализации междисциплинарного, культурологического и метапредметного подходов в образовании. Результаты и научная новизна. Проведен анализ междисциплинарного подхода/интеграции как ведущей тенденции в постиндустриальном образовании. Обосновано, что междисциплинарность подготовки, реализуемая на основе методологии моделирования, имеет фундаментальное значение в формировании у студентов общекультурных научных представлений и в осознании ими науки как идеала единого научного знания. Исследованы различные аспекты модернизации подготовки студентов педагогических направлений на основе методологии моделирования, определены основные особенности реализации культурологического и метапредметного подходов в отборе содержания профильной подготовки будущих педагогов. Выявлено, что в реализации междисциплинарного подхода важная роль принадлежит междисциплинарным курсам. Обоснованы дидактические и методические принципы разработки теоретико-модельных междисциплинарных курсов для студентов – будущих педагогов. Показано, что в соответствии с методологией моделирования главной дидактической целью таких курсов является обучение реализации этапов решения задач исследования (объектов процессов или явлений) с использованием информационных технологий. Практическая значимость. Материалы статьи вносят свой вклад в реализацию междисциплинарного подхода в модернизации подготовки студентов педагогических направлений и будут интересны как теоретикам образования, так и преподавателям, ведущим профессиональную подготовку студентов педагогических направлений и всем, кто заинтересован в благополучном будущем системы образования.
Keywords: FUNDAMENTALS OF EDUCATION
THE PRINCIPLE OF CULTURAL CONFORMITY
METASUBJECT
MATHEMATICAL MODELLING
INTERDISCIPLINARY COURSES
ФУНДАМЕНТАЛЬНОСТЬ ОБРАЗОВАНИЯ
ПРИНЦИП КУЛЬТУРОСООБРАЗНОСТИ
МЕТАПРЕДМЕТНОСТЬ
МАТЕМАТИЧЕСКОЕ МОДЕЛИРОВАНИЕ
МЕЖДИСЦИПЛИНАРНЫЕ КУРСЫ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2020-6-9-30
Origin: Образование и наука. 2020. №6
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2020_06_002.pdf413,36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.