Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/42395
Title: Разработка компетентностной модели наставника в контексте активизации профессионального самоопределения обучающихся системы дополнительного образования
Other Titles: Developing a mentor’s competence model in the context of the activation of learners’ professional self-determination in the system of additional education
Authors: Щипанова, Д. Е.
Шевченко, В. Я.
Самсонова, О. Н.
Shchipanova, D. Ye.
Shevchenko, V. Y.
Samsonova, O. N.
Issue Date: 2023
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Щипанова, Д. Е. Разработка компетентностной модели наставника в контексте активизации профессионального самоопределения обучающихся системы дополнительного образования / Д. Е. Щипанова, В. Я. Шевченко, О. Н. Самсонова. — Текст: непосредственный // Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). — 2023. — № 1 (13). — С. 56-72. — DOI: 10.17853/2686-8970-2023-1-56-72.
Abstract: The article considers approaches to identifying the mentor competence structure in additional education. The article presents the model of mentor’s competencies that includes three types of competencies: pedagogical competencies (methodological, organizational, pedagogical design, psychological and pedagogical competencies); professional competencies (in the areas of additional general education programs); soft skills (communicative competencies, emotional intelligence, critical thinking, competencies of planning and time management). The article presents the development of the mentor’s competencies in the context of the activation of learners’ professional self-determination in the system of additional education.
Рассмотрены подходы к определению структуры компетенций наставника в дополнительном образовании. Представлена компетентностная модель, включающая три блока компетенций: педагогические (методические, организаторские, проектировочные, психолого-педагогические), профессиональные (по направленностям дополнительных общеобразовательных программ), гибкие навыки (коммуникативные компетенции, эмоциональный интеллект, критическое мышление, компетенции в сфере планирования и тайм-менеджмента). Развитие компетенций наставника представлено в контексте активизации профессионального самоопределения обучающихся системы дополнительного образования.
Keywords: MENTORING
COMPETENCIES
PROFESSIONAL SELF-DETERMINATION
ADDITIONAL EDUCATION
НАСТАВНИЧЕСТВО
КОМПЕТЕНЦИИ
ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ САМООПРЕДЕЛЕНИЕ
ДОПОЛНИТЕЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ISSN: 2686-8970
DOI: 10.17853/2686-8970-2023-1-56-72
Russian Science Citation Index Identifier: 50362167
Origin: Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). — 2023. — № 1
Appears in Collections:Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
insight_2023_01_008.pdf545,99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.