Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/43269
Title: Образовательная профориентация и школьная профориентация: совпадение в пространстве, расхождение в смыслах
Other Titles: Educational professional orientation and school professional orientation: coincidence in area, discrepancy in meanings
Authors: Сергеев, И. С.
Sergeev, I. S.
Issue Date: 2023
Publisher: РГППУ
Citation: Сергеев, И. С. Образовательная профориентация и школьная профориентация: совпадение в пространстве, расхождение в смыслах / И. С. Сергеев. — Текст: непосредственный // Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). — 2023. — № 3 (15). — С. 11-48. — DOI: 10.17853/2686-8970-2023-3-11-48.
Abstract: Представлен аналитический обзор актуального состояния отечественной школьной профориентации. Охарактеризованы предметное, профильное и внепредметное пространства профориентационной работы со школьниками. Предложена типология экосистем школьной профориентации. Выявлено ключевое противоречие между образовательной и школьной профориентацией, определяющее альтернативные пути развития базовой модели профориентационной работы с детьми и подростками (профориентационного минимума) в среднесрочной перспективе. Определена сущность противоречия, состоящая в том, что ключевые задачи образовательной профориентации, связанные с развитием школьника как субъекта социально-профессионального самоопределения, наиболее эффективно решаются во внешкольной среде. Показано, что перенос «центра тяжести» профориентационной работы в пространство школы приводит к возрастанию рисков отказа от образовательной профориентации в пользу упрощенных просветительских, диагностико-консультативных, а также воздействующих подходов.
An analytical review of the current state of domestic school professional orientation is presented. The subject, profile and non-subject spaces of professional orientation work with schoolchildren are characterized. A typology of ecosystems of school professional orientation is proposed. The key contradiction between "educational" and "school" professional orientation is revealed, which determines alternative ways of developing the basic model of professional orientation work with children and adolescents (professional orientation minimum) in the medium term. The essence of the contradiction is that the key tasks of educational professional orientation related to the development of a student as a subject of socio-professional self-determination are most effectively solved in an extracurricular environment. At the same time, the transfer of the "center of gravity" of professional orientation work to the school space leads to an increase in the risks of abandoning educational professional orientation in favor of simplified educational, diagnostic and advisory, as well as influencing approaches.
Keywords: ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ПРОФОРИЕНТАЦИЯ
ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ САМООПРЕДЕЛЕНИЕ
ПРОФОРИЕНТАЦИОННЫЙ МИНИМУМ
ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ШКОЛА
ЭКОСИСТЕМА ПРОФОРИЕНТАЦИИ
EDUCATIONAL PROFESSIONAL ORIENTATION
PROFESSIONAL SELF-DETERMINATION
PROFESSIONAL ORIENTATION MINIMUM
SECONDARY SCHOOL
PROFESSIONAL ORIENTATION ECOSYSTEM
ISSN: 2686-8970
DOI: 10.17853/2686-8970-2023-3-11-48
Russian Science Citation Index Identifier: 54653566
Origin: Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). — 2023. — № 3
Appears in Collections:Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
insight_2023_03_005.pdf652,01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.