Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/43348
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorSakarneh, M. A.en
dc.contributor.authorZiadat, A. H.en
dc.contributor.authorAlmakahleh, A. A.en
dc.contributor.authorRababah, M. A.en
dc.contributor.authorAlhassan, A. H.en
dc.contributor.authorAl-Muhairat, L. A.en
dc.contributor.authorAl-Rababah, H. A.en
dc.contributor.authorСакарнех, М. А.ru
dc.contributor.authorЗиадат, А. Х.ru
dc.contributor.authorАльмакалех, А. А.ru
dc.contributor.authorРабабах, М. А.ru
dc.contributor.authorАльхассан, А. Х.ru
dc.contributor.authorАль-Мухайрат, Л. А.ru
dc.contributor.authorАль-Рабабах, Х. А.ru
dc.date.accessioned2023-11-29T09:46:30Z-
dc.date.available2023-11-29T09:46:30Z-
dc.date.issued2023-05-
dc.identifier.citationSocio-educational competencies required for teachers of students with autism spectrum disorder: Parents’ perspectie / M. A. Sakarneh, A. H. Ziadat, A. A. Almakahleh, M. A. Rababah, A. H. Alhassan, L. A. Al-Muhairat, H. A. Al-Rababah // Образование и наука. — 2023. — № 5. — С. 176-194. — DOI: 10.17853/1994-5639-2023-5-176-194en
dc.identifier.issn2310-5828-
dc.identifier.issn1994-5639-
dc.identifier.otherhttps://www.edscience.ru/jour/article/view/3151en
dc.identifier.urihttps://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/43348-
dc.description.abstractIntroduction. Autism spectrum disorder (ASD) is among the widely spreading disorders across the globe. Professionals in educational, sociological, and medical fields continuously investigate the effective ways to deal with individuals having ASD because they cannot be dealt in a similar way as others rather teachers have to immerse them in regular classes. Therefore, teachers should have sufficient training and developed competencies to deal with students with ASD Aim. This study aims to explore the extent to which teachers of students with ASD possess of the cognitive competencies and skills necessary from the perspectives of students’ parents. Methodology and research methods. A quantitative method was adopted to analyse the data. The study sample included 45 parents. The tool used is a checklist of the socio-educational competencies needed for teachers of students with ASD developed by Mehidat et al. (2014). It consisted of 40 items, which determine the response rating scale for the estimation of parents’ perception about the importance of socio-educational competencies needed for teachers. Results. The results showed that the parents’ estimation of teachers’ possession of socio-education-al competencies needed for teachers of students with ASD was average. Theoretical significance. The current study contributes in enriching related literature as well as it may practically help in identifying the required competencies and highlighting the importance of teachers’ possession of socio-educational competencies and skills to deal with students having ASD. So, the study helps educationists, policy-makers and most importantly teachers to focus on these important competencies and skills and work on learning them, and eventually can enhance the learning of students with ASD. As the study focuses on parents’ perspective, it has a significant contribution in enhancing quality of education being provided to students with ASD and making them constructive individuals by enhancing their learning, because parents can evaluate the effect of these competencies and they can provide the best and most effective feedback. Practical significance. There are different aspects of cognitive competencies and skills necessary for teachers of students with ASD to be addressed by special education stakeholders and policy-makers in the field of special education, particularly teaching children with autism spectrum disorders, when they consider and develop pre-service and in-service programmes for teachers of students with ASD. Most importantly, there is a dire need to develop awareness among teachers about the importance of their personal development for enhancing certain competencies and skills to enable them to identify autistic students and effectively deal with them to enhance their learning as well.en
dc.description.abstractВведение. Расстройство аутистического спектра (РАС) является одним из широко распространенных видов расстройств во всем мире. Профессионалы в области образования, социологии и медицины постоянно изучают эффективные способы работы с людьми с РАС, потому что с ними нельзя обращаться так же, как с другими, а учителям необходимо погружать их в обычные занятия. Поэтому преподаватели должны иметь достаточную подготовку и развитые компетенции для работы с учащимися с РАС. Цель. Это исследование направлено на изучение степени, в которой преподаватели учащихся с РАС обладают когнитивными компетенциями и навыками, необходимыми с точки зрения родителей учащихся. Методология, методы и методики. Для анализа данных был использован количественный метод. В выборку исследования вошли 45 родителей. Используемый инструмент представляет собой контрольный список социально-педагогических компетенций, необходимых преподаватели учащихся с РАС, разработанный Mehidat и др. (2014). Он состоит из 40 пунктов, определяющих шкалу ответов для оценки представлений родителей о важности социально-педагогических компетенций, которыми должен обладать преподаватель. Результаты. Результаты показали, что родители оценили степень владения учителями социально-педагогическими компетенциями, необходимыми преподавателям учащихся с РАС, как среднюю. Теоретическая значимость. Настоящее исследование способствует обогащению соответствующей литературы, а также может практически помочь в определении необходимых компетенций и подчеркивании важности владения преподавателями социально-педагогическими компетенциями и навыками для работы с учащимися с РАС. Таким образом, исследование помогает методистам, руководителям и, что наиболее важно, учителям сосредоточиться на этих важных компетенциях и навыках и работать над их изучением, что в итоге может улучшить обучение детей с РАС. Поскольку исследование сосредоточено на точке зрения родителей, оно вносит значительный вклад в повышение качества образования, предоставляемого учащимся с РАС, и делает их конструктивными личностями за счет улучшения их обучения, потому что родители могут использовать эти компетенции и обеспечить наилучшие результаты и максимально эффективную обратную связь. Практическая значимость. Существуют различные аспекты когнитивных компетенций и навыков, необходимых учителям учащихся с РАС, которые необходимо учитывать заинтересованным сторонам специального образования и политикам в этой области при рассмотрении и разработке программ подготовки и повышения квалификации для учителей учащихся с РАС. Самое главное, существует острая необходимость повышать осведомленность учителей о важности их личностного развития для повышения определенных компетенций и навыков, чтобы они могли выявлять учеников с РАС и эффективно работать с ними, чтобы улучшить их обучение.ru
dc.description.sponsorshipАвторы хотели бы выразить глубокую признательность анонимным рецензентам и сотрудникам редакции журнала «Образование и наука», которые дали ценные замечания, позволившие улучшить качество настоящей статьи.ru
dc.description.sponsorshipThe authors would like to express their intense gratitude to the anonymous reviewers and the Editorial Board of the Education and Science Journal, who spared their time and expertise in the development of the current study.en
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoenen
dc.publisherРоссийский государственный профессионально-педагогический университетru
dc.relation.ispartofОбразование и наука. 2023. № 5ru
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.rightsAuthors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).en
dc.rightsАвторы, публикующие статьи в данном журнале, соглашаются на следующее: Авторы сохраняют за собой авторские права и предоставляют журналу право первой публикации работы, которая по истечении 6 месяцев после публикации автоматически лицензируется на условиях Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале. Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).ru
dc.subjectAUTISM SPECTRUM DISORDERen
dc.subjectPARENTS’ PERSPECTIVEen
dc.subjectPERSONAL COMPETENCIESen
dc.subjectTEACHERS’ PROFESSIONAL COMPETENCIESen
dc.subjectРАССТРОЙСТВО АУТИСТИЧЕСКОГО СПЕКТРАru
dc.subjectРОДИТЕЛИru
dc.subjectЛИЧНОСТНЫЕ КОМПЕТЕНЦИИru
dc.subjectПРОФЕССИОНАЛЬНЫЕ КОМПЕТЕНЦИИru
dc.subjectПЕДАГОГИru
dc.titleSocio-educational competencies required for teachers of students with autism spectrum disorder: Parents’ perspectiveen
dc.title.alternativeСоциально-педагогические компетенции, необходимые преподавателям учащихся с расстройством аутистического спектра: точка зрения родителейru
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dcterms.audienceOtheren
dcterms.audienceParents and Familiesen
dcterms.audienceResearchersen
dcterms.audienceSchool Support Staffen
dcterms.audienceStudentsen
dcterms.audienceTeachersen
local.description.firstpage176-
local.description.lastpage194-
local.issue5-
local.volume25-
local.identifier.doi10.17853/1994-5639-2023-5-176-194-
Располагается в коллекциях:Образование и наука

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
edscience_2023_05_008.pdf343,42 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.