Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/44052
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorВасильева, И. В.ru
dc.contributor.authorЧумаков, М. В.ru
dc.contributor.authorЧумакова, Д. М.ru
dc.contributor.authorVasileva, I. V.en
dc.contributor.authorChumakov, M. V.en
dc.contributor.authorChumakova, D. M.en
dc.date.accessioned2024-04-10T11:53:19Z-
dc.date.available2024-04-10T11:53:19Z-
dc.date.issued2024-02-
dc.identifier.citationВасильева, И. В. Ценности личности в представлениях о волонтерской деятельности у студентов университетов / И. В. Васильева, М. В. Чумаков, Д. М. Чумакова // Образование и наука. — 2024. — № 2. — С. 140–165. — DOI: 10.17853/1994-5639-2024-2-140-165.ru
dc.identifier.issn2310-5828-
dc.identifier.issn1994-5639-
dc.identifier.urihttps://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/44052-
dc.description.abstractIntroduction. Student youth is the most active part of society. The development of the student personality is necessary to ensure a stable future society. The study is devoted to revealing the structure of ideas about volunteering among university students. Due to the difficult political and economic situation in the country and in the world as a whole, a multi-level volunteer movement is actively developing: from those supported by administrative structures to individual types of activities shown by individual citizens on their own initiative. The volunteer movement solves both local problems and goes to the national level, through the translation of the value base of its activity. Aim. The present research aims to study the structure of ideas about volunteering in university students and to identify the axiological content in these ideas. With this aim, complexes of semantic markers were identified, indicating groups of values according to the classification of S. Schwartz. This allows using semantic markers for axiological analysis of information. Methodology and research methods. As a method, an associative experiment modified for the research tasks, was used. 159 university students were interviewed in Ekaterinburg, Kurgan, and Tyumen. 1431 associations related to volunteering were analysed. Results. The weight of a value and its position in the hierarchy was determined by the number of associations that correlate with this value semantically. In the first place, there is the value of security, in terms of the security of another person. In the second place, there is the value of kindness, and, in the third place – the value of universalism. The value of universalism emphasises the voluntariness and disinterestedness of volunteering. This is followed by the value of independence, which expresses the aspect of activity and initiative. The next is the value of tradition. The values of stimulation, achievement, hedonism and conformity are the least expressed in students’ perceptions. The values of security, universalism and kindness are fully reflected in the views of students. The values of independence and tradition are represented by a certain facet, aspect. Other values are represented weakly and diffusely. Such a differentiation of values is connected with the content of volunteering, as well as with the students’ ideas about it. The study shows the fundamental isomorphism of the content of activity, ideas about this activity and the relevance of the hierarchy of personal values. Scientific novelty. The ideas about volunteering are considered through the prism of personal values. A hierarchically organised profile of values associated with volunteering is revealed. Practical significance. Many organisations are in need of volunteer help but are having difficulties recruiting and retaining volunteers. The value of the current research is to understand what can attract and retain volunteers.en
dc.description.abstractВведение. Студенческая молодежь является наиболее активной частью общества. Развитие личности студентов необходимо для обеспечения стабильного будущего социума. Исследование посвящено выявлению представлений о волонтерской деятельности у студентов университетов. В связи со сложной политической и экономической обстановкой в стране и в мире в целом, активно разворачивается разноуровневое волонтерское движение: от поддерживаемого административными структурами до индивидуальных видов активностей, проявляемых отдельными гражданами по собственной инициативе. Волонтерское движение решает как локальные задачи, так и выходит на общегосударственный уровень, через трансляцию ценностного основания своей деятельности. Цель статьи – исследование структуры представлений о волонтерстве у студентов университетов и выявление аксиологического содержания в этих представлениях. Для этого выявлялись комплексы семантических маркеров, указывающих на группы ценностей по классификации Ш. Шварца. Это позволяет использовать семантические маркеры для аксиологического анализа информации. Методология, методы и методики исследования. В качестве метода использован ассоциативный эксперимент, модифицированный под задачи исследования. Было опрошено 159 студентов университетов г. Екатеринбурга, г. Кургана, г. Тюмени. Была проанализирована 1431 ассоциация, связанная с волонтерской деятельностью. Результаты. Весомость ценности и ее положение в иерархии определялось количеством ассоциаций, которые соотносятся с этой ценностью семантически. На первом месте находится ценность безопасности, в аспекте безопасности другого человека. На втором месте находится ценность доброты, а на третьем – ценность универсализма. Ценностью универсализма подчеркивается добровольность и бескорыстность волонтерской деятельности. Далее следует ценность самостоятельности, в которой выражен аспект активности и инициативности. Следующей выступает ценность традиции. Наименее выражены в представлениях студентов ценности стимуляции, достижения, гедонизма и конформности. Ценности безопасности, универсализма и доброты отражены в представлениях студентов практически в полном объеме своего содержания. Ценности самостоятельности и традиции представлены определенной гранью, аспектом. Остальные ценности представлены слабо и диффузно. Такая дифференциация ценностей связана с содержанием волонтерской деятельности, а также с представлениями о ней студенческой молодежи. Исследование показывает принципиальную изоморфность содержания деятельности, представлений об этой деятельности и релевантность иерархии ценностей личности. Научная новизна. Представления о волонтерстве рассмотрены через призму ценностей личности. Выявлен иерархически организованный профиль ценностей, связанных с волонтерством. Практическая значимость. Многие организации нуждаются в волонтерской помощи, однако испытывают трудности с набором и удержанием волонтеров. Ценность данного исследования в том, чтобы понять, что может привлекать и удерживать волонтеров.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherРоссийский государственный профессионально-педагогический университетru
dc.relation.ispartofОбразование и наука. 2024. № 2ru
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.rightsAuthors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).en
dc.rightsАвторы, публикующие статьи в данном журнале, соглашаются на следующее: Авторы сохраняют за собой авторские права и предоставляют журналу право первой публикации работы, которая по истечении 6 месяцев после публикации автоматически лицензируется на условиях Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале. Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).ru
dc.subjectPERSONALITY VALUESen
dc.subjectSTUDENTSen
dc.subjectVOLUNTEERINGen
dc.subjectUNIVERSITYen
dc.subjectPSYCHOSEMANTIC APPROACHen
dc.subjectЦЕННОСТИ ЛИЧНОСТИru
dc.subjectСТУДЕНТЫru
dc.subjectВОЛОНТЕРСКАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬru
dc.subjectУНИВЕРСИТЕТru
dc.subjectПСИХОСЕМАНТИЧЕСКИЙ ПОДХОДru
dc.titleЦенности личности в представлениях о волонтерской деятельности у студентов университетовru
dc.title.alternativePersonal values in the perceptions of volunteer activities among university studentsen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
local.description.firstpage140-
local.description.lastpage165-
local.issue2-
local.volume26-
local.identifier.doi10.17853/1994-5639-2024-2-140-165-
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2024_02_007.pdf425,13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.