Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/44061
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorНазаров, В. Л.ru
dc.contributor.authorАвербух, Н. В.ru
dc.contributor.authorNazarov, V. L.en
dc.contributor.authorAverbukh, N. V.en
dc.date.accessioned2024-04-10T11:53:20Z-
dc.date.available2024-04-10T11:53:20Z-
dc.date.issued2023-11-
dc.identifier.citationНазаров, В. Л. Традиционный буллинг и кибербуллинг: стратегии свидетелей / В. Л. Назаров, Н. В. Авербух // Образование и наука. — 2023. — № 9. — С. 80–117. — DOI: 10.17853/1994-5639-2023-9-80-117.ru
dc.identifier.issn2310-5828-
dc.identifier.issn1994-5639-
dc.identifier.urihttps://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/44061-
dc.description.abstractIntroduction. An important aspect of any bullying is the position of the bystander. Timely intervention by a bystander can prevent bullying or mitigate its consequences for the victim. On the other hand, the bystander may join the bullying on the aggressor’s side or maintain a neutral position, which will cause the aggressor to feel impunity and increase the victimisation of the bullying object. This study compares the actions of bystanders of traditional school bullying, school cyberbullying and nonschool cyberbullying. Aim. The current study aims to define the strategy of school bullying and cyberbullying bystanders and clarify the most frequently observed forms of bullying by bystanders. Methodology and research methods. To study the problem, a questionnaire was developed designed to study the forms of bullying and witness behaviour strategies. The questionnaire survey was conducted among 1,762 middle-level students of educational organisations of general secondary education and secondary vocational training in Ekaterinburg and the Sverdlovsk Region. Results. Among the bystanders of traditional bullying, 39% prefer non-interference, 36% prefer to support the victim, 23% report bullying to parents and teachers, 0.7% join the aggressor and 1% gave the answer “other”. Among the bystanders of school cyberbullying, 44.5% prefer non-interference, 24.5% support the victim, 28% inform parents, teachers or the administration of an Internet resource, 0.5% join the harassment and 1.5% gave the answer “other”. Among the bystanders of non-school cyberbullying, 42.5% prefer non-interference, 25.5% support the victim, 29.5% inform parents, teachers or the administration of an Internet resource, 1% join the harassment and 1% gave the answer “other”. As can be seen, the percentage of those who prefer non-interference is highest among the bystanders of school cyberbullying, while the percentage of bystanders who support the victim is highest among the bystanders of traditional bullying. The percentage of those joining the bullying on the side of the persecutor is highest among the bystanders of non-school cyberbullying. Scientific novelty. In this study, for the first time, the categories of bystanders of school and nonschool cyberbullying are divided as categories of bystanders of various processes. Among the possible strategies of behaviour of a bystander in a situation of bullying, for the first time, it is proposed to seek help from adults or from the administration of the Internet resource on the basis of which the bullying takes place. Practical significance. Based on the study of the behaviour of the bystander of bullying (traditional bullying and cyberbullying), the results of this work could be applied to develop recommendations for encouraging the bystander to intervene in bullying on the victim’s side, to stop it independently or to inform teachers.en
dc.description.abstractВведение. Важной стороной любой травли является позиция свидетеля. Своевременное вмешательство свидетеля может предотвратить травлю или смягчить ее последствия для жертвы. С другой стороны, свидетель может присоединиться к травле на стороне агрессора или сохранить нейтральную позицию, которая вызовет у агрессора чувство безнаказанности и усилит виктимизацию объекта буллинга. В данном исследовании сравнивались действия свидетелей традиционного школьного буллинга, школьного кибербуллинга и внешкольного кибербуллинга. Цель исследования – определение стратегии свидетелей школьной травли и кибербуллинга и уточнение наиболее часто замечаемых свидетелями форм травли. Методология, методы и методики. Для исследования проблемы была разработана анкета, предназначенная для изучения форм буллинга и стратегий поведения свидетелей. Анкетирование проводилось среди 1762 обучающихся среднего звена организаций основного общего и среднего профессионального образования (ООО и СПО) Екатеринбурга и Свердловской области. Результаты. Среди свидетелей традиционного буллинга 39 % предпочитают невмешательство, 36 % предпочитают поддерживать жертву, 23 % сообщают о травле родителям и педагогам, 0,7 % присоединяются к агрессору, 1 % дал ответ «другое». Среди свидетелей внутришкольного кибербуллинга 44,5 % предпочитают невмешательство, 24,5 % поддерживает жертву, 28 % ставят в известность родителей, педагогов или администрацию интернет-ресурса, 0,5 % присоединяются к травле, 1,5 % дали ответ «другое». Среди свидетелей внешкольного кибербуллинга 42,5 % предпочитают невмешательство, 25,5 % поддерживают жертву, 29,5 % ставят в известность родителей, педагогов или администрацию интернет-ресурса, 1 % присоединяются к травле, 1 % дали ответ «другое». Как видно, процент предпочитающих невмешательство выше всего среди свидетелей внутришкольного кибербуллинга, тогда как процент поддерживающих жертву выше всего среди свидетелей традиционного буллинга. Процент присоединяющихся к травле на стороне преследователя выше всего среди свидетелей внешкольного кибербуллинга. Научная новизна. В данном исследовании впервые разделяются категории свидетелей внутришкольного и внешкольного кибербуллинга как категории свидетелей различных процессов. Среди возможных стратегий поведения свидетеля в ситуации травли впервые предлагается обращение за помощью к взрослым или к администрации интернет-ресурса, на базе которого происходит травля. Практическая значимость. Результаты данной работы позволят на основании изучения поведения свидетеля травли (буллинга и кибербуллинга) сформировать рекомендации по поощрению свидетеля вмешиваться в травлю на стороне жертвы, прекращать ее самостоятельно или с помощью информирования педагогов.ru
dc.description.sponsorshipThe research was carried out with the financial support of the Russian Foundation for Basic Research (RFBR) as part of the scientific project No. 19-29-14176.en
dc.description.sponsorshipИсследование выполнено при финансовой поддержке Российского фонда фундаментальных исследований (РФФИ) в рамках научного проекта № 19-29-14176.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherРоссийский государственный профессионально-педагогический университетru
dc.relation.ispartofОбразование и наука. 2023. № 9ru
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.rightsAuthors who publish with this journal agree to the following terms: Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).en
dc.rightsАвторы, публикующие статьи в данном журнале, соглашаются на следующее: Авторы сохраняют за собой авторские права и предоставляют журналу право первой публикации работы, которая по истечении 6 месяцев после публикации автоматически лицензируется на условиях Creative Commons Attribution License, которая позволяет другим распространять данную работу с обязательным сохранением ссылок на авторов оригинальной работы и оригинальную публикацию в этом журнале. Авторы имеют право размещать их работу в сети Интернет (например в институтском хранилище или персональном сайте) до и во время процесса рассмотрения ее данным журналом, так как это может привести к продуктивному обсуждению и большему количеству ссылок на данную работу (См. The Effect of Open Access).ru
dc.subjectBULLYINGen
dc.subjectTRADITIONAL BULLYINGen
dc.subjectCYBERBULLYINGen
dc.subjectSCHOOL CYBERBULLYINGen
dc.subjectNON-SCHOOL CYBERBULLYINGen
dc.subjectBYSTANDER OF BULLYINGen
dc.subjectBYSTANDER BULLYING STRATEGIESen
dc.subjectFORMS OF BULLYINGen
dc.subjectFORMS OF CYBERBULLYINGen
dc.subjectБУЛЛИНГru
dc.subjectТРАДИЦИОННЫЙ БУЛЛИНГru
dc.subjectКИБЕРБУЛЛИНГru
dc.subjectВНУТРИШКОЛЬНЫЙ КИБЕРБУЛЛИНГru
dc.subjectВНЕШКОЛЬНЫЙ КИБЕРБУЛЛИНГru
dc.subjectСВИДЕТЕЛЬ БУЛЛИНГАru
dc.subjectСТРАТЕГИИ СВИДЕТЕЛЯ БУЛЛИНГАru
dc.subjectФОРМЫ БУЛЛИНГАru
dc.subjectФОРМЫ КИБЕРБУЛЛИНГАru
dc.titleТрадиционный буллинг и кибербуллинг: стратегии свидетелейru
dc.title.alternativeTraditional bullying and cyberbullying: Bystander strategiesen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
local.description.firstpage80-
local.description.lastpage117-
local.issue9-
local.volume25-
local.identifier.doi10.17853/1994-5639-2023-9-80-117-
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2023_09_004.pdf580,49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.