Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/44320
Title: Особенности преподавания истории России в образовательных организациях МЧС России в современных реалиях
Other Titles: Features of teaching the Russian history in educational organisations of the EMERCOM in modern realities
Authors: Шмурыгина, О. В.
Ложкарев, А. И.
Газизова, Ю. С.
Shmurygina, O. V.
Lozhkarev, A. I.
Gazizova, Yu. S.
Issue Date: 2024
Publisher: РГППУ
Citation: Шмурыгина, О. В. Особенности преподавания истории России в образовательных организациях МЧС России в современных реалиях / О. В. Шмурыгина, А. И. Ложкарев, Ю. С. Газизова. — Текст: непосредственный // Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). — 2024. — № 2 (18). — С. 47-64.
Abstract: Проведен анализ Концепции преподавания курса «История России» для неисторических специальностей и направлений подготовки, выявлены перспективы ее реализации в образовательных организациях системы МЧС России. Особо отмечены своевременность и актуальность появления данного документа. Выделены факторы, обусловливающие в настоящее время повышенное внимание к вопросам изучения истории России, описан ряд обстоятельств, которые следует учитывать в процессе преподавания дисциплины. Рассмотрены особенности применения различных методических средств и приемов обучения в рамках курса «История России» в Уральском институте ГПС МЧС России (с учетом приоритетных задач будущей профессиональной деятельности обучающихся). Определена роль педагога как подлинного наставника-воспитателя, формирующего патриотическое историческое сознание студентов в процессе личностно-ориентированного преподавания исторической дисциплины.
The purpose of the article is to analyse the Concept of teaching the course “History of Russia” for non-historical specialties and areas of training and identify prospects for its implementation in educational EMERCOM organizations. The timeliness and relevance of the document was emphasized. The factors that account for the increased attention to the issues of studying the history of Russia are highlighted, a number of circumstances that should be taken into account in the process of teaching the discipline is described. The features of the application of various methodical means and techniques within the course “History of Russia” in the Ural Institute of State Fire Service of EMERCOM of Russia (taking into account the priorities of future professional activity of students) are described. The role of the teacher as a genuine mentor-educator, forming the patriotic historical consciousness of students in the process of personal-oriented teaching of historical discipline, has been determined.
Keywords: КОНЦЕПЦИЯ ПРЕПОДАВАНИЯ ИСТОРИИ РОССИИ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ОРГАНИЗАЦИИ МЧС РОССИИ
ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ
ЛИЧНОСТНО-ОРИЕНТИРОВАННЫЙ ПОДХОД
ПАТРИОТИЧЕСКОЕ ИСТОРИЧЕСКОЕ СОЗНАНИЕ МОЛОДЕЖИ
ДУХОВНО-НРАВСТВЕННЫЕ ЦЕННОСТИ
CONCEPT OF TEACHING THE HISTORY OF RUSSIA
EDUCATIONAL ORGANISATIONS OF EMERCOM OF RUSSIA
EDUCATIONAL ACTIVITIES
STUDENT-ORIENTED APPROACH
PATRIOTIC HISTORICAL CONSCIOUSNESS OF YOUTH
SPIRITUAL AND MORAL VALUES
ISSN: 2686-8970
DOI: 10.17853/2686-8970-2024-2-47-64
Russian Science Citation Index Identifier: 67208374
Origin: Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ). — 2024. — № 2
Appears in Collections:Инновационная научная современная академическая исследовательская траектория (ИНСАЙТ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
insight_2024_02_007.pdf473,8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.