Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/45247
Title: | К реконструкции понятия "общительность" (на основе анализа записей диалектной речи) |
Other Titles: | For reconstruction of the "sociability" concept (based on the analysis of the dialect speech records) |
Authors: | Леонтьева, Т. В. Leontyeva, T. |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | РГППУ |
Citation: | Леонтьева, Т. В. К реконструкции понятия "общительность" (на основе анализа записей диалектной речи) / Т. В. Леонтьева // Социокультурное пространство России и зарубежья: общество, образование, язык : [журнал]. Вып. 3. Рос. гос. проф.-пед. ун-т. - Екатеринбург : РГППУ, 2014. - С. 88-93. |
Abstract: | Изложены результаты контекстного анализа диалектных слов, характеризующих человека как общительного либо необщительного, что позволяет читателю составить представление о носителе традиционной народной культуры, о его общительности и необщительности. Результаты проведенного исследования могут быть полезны для выявления отличий между мировоззрением носителя современной городской культуры и народной картиной мира. The article presents the results of the contextual analysis of dialect words that characterize the person as sociable or unsociable. This gives an idea of what the carrier of traditional folk culture means by being sociable or unsocialbe. The results can be useful for identifying differencies between the world views of a representative of a folk culture and of contemporary urban culture-bearer. |
Keywords: | ТРАДИЦИОННАЯ НАРОДНАЯ КУЛЬТУРА РУССКИЕ НАРОДНЫЕ ГОВОРЫ ОБЩИТЕЛЬНОСТЬ КОНТЕКСТНЫЙ АНАЛИЗ TRADITIONAL FOLK CULTURE RUSSIAN FOLK DIALECTS SOCIABILITY CONTEXTUAL ANALYSIS |
ISSN: | 2312-3281 |
Origin: | Социокультурное пространство России: общество, образование, язык, 2014. — Вып. 3 |
Appears in Collections: | Социокультурное пространство России и зарубежья: общество, образование, язык |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
sprz_2014_013.pdf | 383,94 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.