Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/10222
Title: Воспитывать – значит созидать жизнь в лучших ее проявлениях
Other Titles: Upbringing as a means of the life creation in its best points
Authors: Luriye, L. I.
Лурье, Л. И.
Issue Date: 2014-12
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Лурье, Л. И. Воспитывать – значит созидать жизнь в лучших ее проявлениях / Л. И. Лурье // Образование и наука. — 2014. — № 10. — С. 131-146.
Abstract: The research is aimed at emphasizing the updating necessity of pastoral work in Russian schools and universities due to changed economic, social and ideological conditions of development of a society. Methods. The research involves the method of socially-pedagogical analysis of current issues in the Russian upbringing and educational system. Results. The author gives own representation of upbringing process, as contextual, complex, system-directed and sociocultural effect on a human being that is conformed to the person, society and state development. It has been affirmed that upbringing process is to outgrow in self-education and strategy development of the realised self-restrictions caused by conventional values and morality norms. The author considers the reasons of the current crisis of educational activity; the solution ways are proposed. Scientific novelty. The research findings give a detailed analysis of modern educational system status that is caused by the “pressure” of modern pedagogics; the author finds out and enumerated the reasons of weak sociocultural of pedagogic society leadership and initiativity. The author proposes the new conception of upbringing activity based on liberally-democratic vision of society structure that provides an opportunity to define the process of world perception formation and active stance towards life of a "cultivated" person. Practical significance. Implementation of the research recommendations can be useful for efficient upbringing activity management that is to unite all the members of educational process 
Цель публикации – акцентировать давно назревшую необходимость обновления содержания воспитательной работы в российских школах и вузах в соответствии с изменившимися экономическими, социальными и идеологическими условиями развития общества. Методика и методы. В работе использован социально-педагогический анализ проблем, существующих в системе отечественного воспитания и образования. Результаты. Дана авторская трактовка воспитания как контекстного, комплексного, системно-направленного социокультурного воздействия на человека, сообразного целям развития личности, общества и государства. Утверждается, что в идеале воспитание должно перерасти в самовоспитание и выработку стратегии осознанных самоограничений, обусловленных общепризнанными ценностями и нормами морали и нравственности. Рассмотрены причины настоящего кризиса воспитательной деятельности и предлагаемые пути выхода из него. Научная новизна работы заключается в детальной рефлексии состояния современной системы воспитания, подверженной давлению «нормативной педагогики», и выявлении причин слабой социокультурной инициативности педагогической общественности. Выдвигается новое понимание воспитательной деятельности, основанной на либерально-демократических представлениях об обустройстве общества и позволяющей индивидуализировать процесс формирования миропонимания и жизненной позиции «взращиваемого» человека. Практическая значимость состоит в рекомендациях по организации действенной воспитательной деятельности, которая должна объединить всех субъектов образовательного процесса 
Keywords: UPBRINGING
CULTURE
CONTEXT
SELF-RESTRAINT
INNOVATION ACTIVITY
ВОСПИТАНИЕ
КУЛЬТУРА
КОНТЕКСТ
САМООГРАНИЧЕНИЯ
ИННОВАЦИОННАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
Origin: Образование и наука. 2014. №10
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2014_10_119_11.pdf278,08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.