Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/12521
Title: Познавательная компетентность в аспекте познавательной самостоятельности и познавательной активности
Other Titles: Cognitive competence compared to cognitive independence and cognitive activity
Authors: Shmigirilova, I. B.
Шмигирилова, И. Б.
Issue Date: 2014
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Шмигирилова, И. Б. Познавательная компетентность в аспекте познавательной самостоятельности и познавательной активности / И. Б. Шмигирилова // Образование и наука. — 2014. — № 7. — С. 134-146.
Abstract: The research is aimed at identifying the essence of the cognitive competence concept in comparison with the concepts of cognitive independence and activity. Methods: the methodology implies a theoretical analysis of psychopedagogical and methodological materials on the cognitive competence formation; generalized teaching experience; empirical methods of direct observations of educational process in the secondary school classrooms; interviews with school teachers and pupils. Results: the research outcomes reveal a semantic intersection between the cognitive competence, independence and activity, and their distinctive features. The paper emphasizes the importance of cognitive competence as an adaptive mechanism in situations of uncertainty and instability. Scientific novelty: the author clarifies the concept of cognitive competence regarding it as a multi-component and systematic characteristic of a personality. Practical significance: the research findings can be used by specialists in didactics developing the teaching techniques of cognitive competence formation for schoolchildren
Цель статьи – установить сущность понятия "познавательная компетентность" на основе его сравнения с понятиями познавательной самостоятельности и познавательной активности. Методы: теоретические – анализ психолого-педагогической и методической литературы по проблеме формирования познавательной компетентности, обобщение педагогического опыта; эмпирические – непосредственное наблюдение за ходом учебного процесса в средних школах, беседы с учителями и учащимися школ. Результаты: выявлены смысловые пересечения познавательной компетентности, самостоятельности и активности, а также их отличительные особенности. Раскрыта значимость познавательной компетентности как адаптационного механизма в ситуациях неопределенности и нестабильности. Научная новизна исследования: уточнено понятие познавательной компетентности как многокомпонентной системной характеристики личности. Практическая значимость работы: результаты исследования могут быть использованы специалистами в области дидактики для разработки технологий формирования познавательной компетентности школьников
Keywords: PERSONAL COGNITIVE COMPETENCE
COGNITIVE INDEPENDENCE
COGNITIVE ACTIVITY
ПОЗНАВАТЕЛЬНАЯ КОМПЕТЕНТНОСТЬ ЛИЧНОСТИ
ПОЗНАВАТЕЛЬНАЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОСТЬ
ПОЗНАВАТЕЛЬНАЯ АКТИВНОСТЬ
ISSN: 2310-5828
1994-5638
Origin: Образование и наука. 2014. №7
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2014_7_116_011.pdf225,39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.