Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/12529
Title: Система открытого образования: создание и функционирование
Other Titles: The open education system: formation and functioning
Authors: Mamonova, J. A.
Мамонова, Ю. А.
Issue Date: 2014
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Мамонова, Ю. А. Система открытого образования: создание и функционирование / Ю. А. Мамонова // Образование и наука. — 2014. — № 8. — С. 81-91.
Abstract: The study is aimed at developing the basic principles of foundation and functioning of the open educational system, its relevance results from the strategic goal of knowledge integration facing the modern universities. The research findings and novelty. The author identifies the general needs of the users of open educational resources and proves the advantages of organizing the institutional repositories, based on sociological surveys targeting the university students of Nizhny Novgorod and academic staff of several Russian higher schools. The basic principles of the unified educational information and communications environment were developed, and a feasible structure of educational portal presented. The practical significance. The research outcomes, complying with the new "consumer strategies", can be used by the higher educational institutions for developing the distance system of education and implementing the open educational resources in academic process
Цель статьи – разработка основ создания и функционирования открытой образовательной системы. Актуальность темы исследования обусловлена необходимостью интеграции знаний в единое информационное образовательное пространство, что является одной из важнейших стратегических задач современного университета. Научная новизна и результаты исследования. Так как современная образовательная среда формируется на основе новых "потребительских стратегий", автором на основе социологического опроса студентов вузов Нижнего Новгорода и преподавателей различных вузов страны выявлены основные потребности пользователей открытых образовательных ресурсов. Раскрыты преимущества и возможности организации институциональных репозиториев; разработаны основные принципы создания единой образовательной инфокоммуникационной среды; представлена возможная структура образовательного портала. Практическая значимость. Положения, изложенные в статье, могут быть использованы высшими учебными заведениями при формировании, например, систем дистанционного обучения или при внедрении в учебный процесс открытых образовательных ресурсов
Keywords: OPEN EDUCATIONAL RESOURCES
INTEGRATED INFORMATIONAL EDUCATIONAL SYSTEM
INSTITUTIONAL REPOSITORIES
PRINCIPLE
NEEDS
ОТКРЫТЫЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ РЕСУРСЫ
ИНТЕГРИРОВАННАЯ ИНФОРМАЦИОННАЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ СИСТЕМА
ИНСТИТУЦИОНАЛЬНЫЕ РЕПОЗИТАРИИ
ПРИНЦИП
ПОТРЕБНОСТЬ
ISSN: 2310-5828
1994-5631
Origin: Образование и наука. 2014. №8
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2014_8_117_007.pdf228,27 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.