Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/18387
Title: Основные проблемы формирования электронного портфолио обучающихся по образовательным программам высшего образования
Other Titles: The main problems of the students’ electronic portfolio formation in terms of the higher educational programs
Authors: Dementieva, Y. V.
Дементьева, Ю. В.
Issue Date: 2016-03
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Дементьева, Ю. В. Основные проблемы формирования электронного портфолио обучающихся по образовательным программам высшего образования / Ю. В. Дементьева // Образование и наука. — 2016. — № 1. — С. 169-180.
Abstract: The aim of the study is the description of the main problems of formation of the student’s electronic portfolio in the conditions of realization of Federal State Educational Standards of the Higher Education (FSES of HE). Methods. Theoretical analysis of scientific literature concerning the subject under discussion; monitoring of existing practices in modern Russian Universities procedures for the formation and maintenance of students electronic portfolio. Results. The author describes the main problems of the electronic students’ portfolio formation; some ways of solving described problems are offered.Scientific novelty concludes in the formation of key ideas of the electronic students’ portfolio based on the understanding of requirements of Federal State Educational Standards of Higher Education for the results of mastering educational programs. They are the formation of general cultural, general professional and professional competences. Practical significance. The researching results will become the theoretical basis for the systematic organization of the process of creating and maintaining an electronic students’ portfolio during the whole period of their studying at the university; the researching results can become a basis for methodological developments
Цель статьи – описание основных проблем формирования электронного портфолио в условиях реализации федеральных государственных образовательных стандартов высшего образования (ФГОС ВО). Методы. Теоретический анализ научной литературы по рассматриваемой теме, мониторинг существующих в современных российских вузах процедур формирования и ведения электронного портфолио обучающихся. Результаты. Вскрыты и описаны основные проблемы формирования электронного портфолио, предложено авторское видение решения некоторых проблем этого процесса. Научная новизна заключается в разработке ключевой идеи формирования электронного портфолио обучающегося, основывающейся на понимании сущности требований ФГОС ВО к результатам освоения образовательной программы как сформированности общекультурных, общепрофессиональных и профессиональных компетенций. Практическая значимость. Результаты исследования для многих вузов могут стать теоретической базой для планомерной организации формирования и ведения электронного портфолио своих обучающихся в течение всего периода освоения ими образовательной программы; материалы могут быть использованы также для создания методических разработок
Keywords: FEDERAL STATE EDUCATIONAL STANDARD
PORTFOLIO
E-PORTFOLIO
ФЕДЕРАЛЬНЫЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЙ СТАНДАРТ
ПОРТФОЛИО
ЭЛЕКТРОННОЕ ПОРТФОЛИО
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2016-2-169-180
Origin: Образование и наука. 2016. №2
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2016_2_131_012.pdf295,47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.