Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/29502
Title: Обучение магистрантов направления «Музыкальное образование» ведению научной дискуссии на иностранном языке
Other Titles: TEACHING MASTER STUDENTS OF THE DIRECTION «MUSICAL EDUCATION» TO CONDUCT A SCIENTIFIC DISCUSSION IN A FOREIGN LANGUAGE
Authors: Guzikova, V. V.
Zelenina, L. E.
Pokhodzey, G. V.
Гузикова, В. В.
Зеленина, Л. Е.
Походзей, Г. В.
Issue Date: 2018-04
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Гузикова, В. В. Обучение магистрантов направления «Музыкальное образование» ведению научной дискуссии на иностранном языке / В. В. Гузикова, Л. Е. Зеленина, Г. В. Походзей // Образование и наука. — 2018. — № 3. — С. 182-202.
Abstract: Introduction. In modern education, against the backdrop of rapidly increasing processes of informatization and globalization as well as the requirements of specialists’ mobility, one of the priorities is vocational-oriented education in foreign languages. It ensures the formation of students’ ability to communicate in foreign languages in specific professional, business, scientific spheres and situations, taking into account the peculiarities of their future profession. The aims of this article are the following: to reveal the peculiarities of the organization of teaching foreign languages in the master’s degree of a non-linguistic high school; to present effective methods, approaches, and techniques of working with master students of the direction of “Musical Education”. Methodology and research methods. In the process of the research, such theoretical scientific methods as analysis, synthesis, specification, and generalization were used. The experimental design of the present study was based on the concept of Lifelong Learning. The methods of interview, observation and testing were applied. Results and scientific novelty. The authors have developed a set of exercises for mastering the skills of conducting a scientific discussion by the master students of the direction “Music Education”. The proposed technique has a cross-disciplinary character. It is designed to teach the students how to effectively communicate with colleagues in a foreign (English) language when performing professional tasks, including scientific and research activities. The samples of particular tasks are given. Practical significance. The research materials may be of interest to methodologists, educators, and teachers of the system of continuous professional education.
Введение. В современном образовании на фоне набирающих темпы мировых процессов информатизации и глобализации, а также требований мобильности специалистов одним из приоритетных направлений является профессионально-ориентированное обучение иностранным языкам. Оно предусматривает формирование у студентов способности иноязычного общения в конкретных деловых и научных сферах с учетом особенностей приобретаемой профессии. Цели статьи – показать специфику организации обучения иностранному (английскому) языку в магистратуре неязыкового вуза; продемонстрировать на примере работы с магистрантами направления «Музыкальное образование» эффективные методы, способы и приемы данного предметного обучения. Методология и методы. В ходе описанного в публикации исследования применялись теоретические научные методы: анализ, синтез, конкретизация и обобщение. Основой опытно-экспериментальной части работы являлась концепция Life-long Learning (образование в течение всей жизни); использовались методы опроса, наблюдения и тестирования. Результаты и научная новизна. Представлен авторский комплекс упражнений, предназначенный для овладения магистрами направления «Музыкальное образование» навыками ведения научной дискуссии. Предлагаемая вниманию методика носит междисциплинарный характер и рассчитана на обучение студентов эффективному коммуницированию с коллегами на иностранном (английском) языке при выполнении профессиональных, в том числе научно-исследовательских, задач. Приводятся примеры конкретных заданий. Практическая значимость. Материалы статьи могут представлять интерес для методологов, методистов и педагогов системы непрерывного профессионального образования.
Keywords: FOREIGN LANGUAGE
NON-CORE MASTER’S COURSES
SCIENTIFIC DISCUSSION
ARGUMENTATION
PROFESSIONAL APPROACH
INDEPENDENT WORK
SCIENTIFIC AND RESEARCH ACTIVITY
ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК
НЕПРОФИЛЬНАЯ МАГИСТРАТУРА
НАУЧНАЯ ДИСКУССИЯ
АРГУМЕНТАЦИЯ
ПРОФЕССИОНАЛЬНЫЙ ПОДХОД
САМОСТОЯТЕЛЬНАЯ РАБОТА
НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2018-3-182-202
SCOPUS: 85062499318
WoS: 000461120400009
Origin: Образование и наука. 2018. №3
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2018_3_011.pdf1,12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.