Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/29697
Title: Системные эффекты университетских комплексов
Other Titles: SYSTEMIC EFFECTS OF UNIVERSITY COMPLEXES
Authors: Vaganova, N. O.
Lopatkin, V. M.
Ваганова, Н. О.
Лопаткин, В. М.
Issue Date: 2017-03
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Ваганова, Н. О. Системные эффекты университетских комплексов / Н. О. Ваганова, В. М. Лопаткин // Образование и наука. — 2017. — № 2. — С. 89-101.
Abstract: The aim of the present article is to reveal system effects of the university complexes including the organizations of professional education on different levels. Methodology and research methods. Theoretical methods: receipt of scientific information on systems, collection of data on university complexes; empirical: comparison and correlation of the obtained data. Results and scientific novelty. A university complex is designated as a system. The system effects being the results of integration of the organizations of professional education of different levels are educed: effect of instability of the hierarchical relations when preserving a certain structure of a university complex; effect of a single educational purpose, effect of influence of the external environment. These effects cause emergence of new quality of the integrated pedagogical system which is designated as «ability to self-regulating updating».Practical significance. The materials and results of the study can be used for further development of university complexes as organizations that integrate the establishments of vocational education on different levels.
Цель статьи – выявление системных эффектов университетских комплексов, включающих организации профессионального образования разных уровней. Методология и методики исследования. В исследовании использовались теоретические методы: получение научной информации о системах, сбор данных об университетских комплексах; эмпирические: сравнение и сопоставление полученных данных. Результаты и научная новизна. Университетский комплекс охарактеризован как система. Выведены системные эффекты, являющиеся результатами интеграции организаций профессионального образования разных уровней: эффект нестабильности иерархических отношений при сохранении определенной структуры университетского комплекса; эффект единой образовательной цели, эффект воздействия внешней среды. Данные эффекты обусловливают возникновение нового качества интегрированной педагогической системы, которое обозначается как «способность к саморегулируемому обновлению». Практическая значимость. Результаты исследования могут быть использованы для дальнейшего развития университетских комплексов как организаций, интегрирующих учреждения профессионального образования разных уровней.
Keywords: UNIVERSITY COMPLEX
SYSTEMIC EFFECTS
SYSTEM-BASED APPROACH
ORGANIZATIONS OF VOCATIONAL EDUCATION
INTEGRATION
УНИВЕРСИТЕТСКИЙ КОМПЛЕКС
СИСТЕМНЫЕ ЭФФЕКТЫ
СИСТЕМНЫЙ ПОДХОД
ОРГАНИЗАЦИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
ИНТЕГРАЦИЯ
ISSN: 2310-5828
1994-5639
DOI: 10.17853/1994-5639-2017-2-89-101
Origin: Образование и наука. 2017. №2
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2017_2_007.pdf274,57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.