Please use this identifier to cite or link to this item:
https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/31038
Title: | Креативная педагогика: проблемы, противоречия, пути их разрешения |
Other Titles: | Creative Pedagogy: Problems, Controversies, Ways out |
Authors: | Chapaev, N. K. Choshanov, M. A. Чапаев, Н. К. Чошанов, М. А. |
Issue Date: | 2011-10 |
Publisher: | Российский государственный профессионально-педагогический университет |
Citation: | Чапаев, Н. К. Креативная педагогика: проблемы, противоречия, пути их разрешения / Н. К. Чапаев, М. А. Чошанов // Образование и наука. — 2011. — № 10. — С. 3-27. |
Abstract: | The semantic objective of the paper is a search for identifying characteristics of creative pedagogy based on the nonlinear methodology. The authors consider the reality phenomena as poly-modal substances showing signs of complexity and ambiguous alternative ways of development. The main ideas of the research are as follows: 1. Some interpretations of creativity and creative pedagogy involve the two different approaches: the entropy oriented one and its alternative - the negentropy oriented approach. Adopting the former, we deal with the pedagogy simply reducing the human being to its functional components; in case of the latter, we look at the human being as a whole and complex variety of ties and interrelations. 2. Presently the creative pedagogy is going through the stage of postulation, rather then the functional stage. Therefore, now, it is not correct to talk about the creative pedagogy as a systematic unity where all the notions are deducted from the basic postulates. 3. Any pedagogic tradition implies some creative elements. Along with this, there are several creativity-oriented pedagogic techniques including the problematic training, developing training and didactic engineering, which are characterized by a higher creativity degree. Стержневая смысловая установка статьи заключается в философском поиске на основе нелинейной методологии идентификационных характеристик креативной педагогики. Авторы статьи критически рассматривают явления действительности как полимодальные субстанции, характеризующиеся признаками многовариантности, альтернативности и неоднозначности путей своего развития. Основные положения проведенного исследования заключаются в следующем: 1. Некоторые толкования креативности и собственно креативной педагогики свидетельствуют о наличии двух качественно разных подходов по отношению к ним. Один можно условно назвать энтропийно ориентированным, второй – нэгэнтропийно ориентированным. Первый подход соответствует креативной педагогике, редуцирующей человека к его функциональным составляющим; второй – педагогике целостного человека во всем богатстве своих связей и отношений. 2. В настоящее время креативная педагогика в большей степени находится на стадии постулирования, нежели реального функционирования. Поэтому сегодня преждевременно и рискованно говорить о наличии креативной педагогики как систематического единства, в котором все положения дедуцируются из одного или нескольких основных постулатов. 3. Всякая педагогическая традиция в той или иной мере заключает в себе элементы креативности. Наряду с этим можно признать существование креативно ориентированных педагогических технологий, отличающихся от других более высокой степенью креативности. К числу таковых относятся проблемное обучение, развивающее обучение, дидактическая инженерия. |
Keywords: | CREATIVITY CREATIVE EDUCATION CREATIVE PEDAGOGY ENTROPY ORIENTED CREATIVE PEDAGOGY NEGENTROPY ORIENTED CREATIVE PEDAGOGY PROBLEMATIC TRAINING DEVELOPING TRAINING DIDACTIC ENGINEERING КРЕАТИВНОСТЬ КРЕАТИВНАЯ ПЕДАГОГИКА КРЕАТИВНО ОРИЕНТИРОВАННАЯ ПЕДАГОГИКА ЭНТРОПИЙНО ОРИЕНТИРОВАННАЯ КРЕАТИВНАЯ ПЕДАГОГИКА НЭГЭНТРОПИЙНО ОРИЕНТИРОВАННАЯ ПЕДАГОГИКА ПРОБЛЕМНОЕ ОБУЧЕНИЕ РАЗВИВАЮЩЕЕ ОБУЧЕНИЕ ДИДАКТИЧЕСКАЯ ИНЖЕНЕРИЯ |
ISSN: | 1994-8581 |
Origin: | Образование и наука. 2011. №10 |
Appears in Collections: | Образование и наука |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
edscience_2011_10_002.pdf | 339,99 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.