Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/31042
Title: Рефлексивно-ориентированная модель педагогического образования
Other Titles: The Reflective Model of Pedagogic Education
Authors: Stetsenko, I. A.
Стеценко, И. А.
Issue Date: 2011-10
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Стеценко, И. А. Рефлексивно-ориентированная модель педагогического образования / И. А. Стеценко // Образование и наука. — 2011. — № 10. — С. 50-58.
Abstract: The research observes the theoretical and methodological concepts of developing the reflection oriented pedagogic model in the system of higher pedagogic education. The main objective of the research is to develop the conceptual basis for the reflective pedagogic education. The comparative pedagogic analysis applied in the theoretical part of studies allowed the authors to identify the optimization parameters of reflection oriented pedagogic model. As the result, the authors reflective model of pedagogic education is proposed incorporating the methodological bases (the main idea, contradictions, principles and approaches), standard and legal content and the list of quality requirements for a specialist. The given model can activate the content of students vocational pedagogic training by introducing the reflective component.
Предметом исследования автора статьи стали теоретико-методологические представления о формировании педагогической рефлексии в системе высшего педагогического образования. Цель исследования заключалась в разработке концептуальных основ рефлексивно-ориентированной педагогической подготовки. Решение теоретических задач исследования осуществлялось с позиций сравнительного педагогического анализа, позволившего определить возможности оптимизации развития педагогической рефлексии. В статье предложена разработанная автором посредством педагогического моделирования и проектирования рефлексивно ориентированная модель педагогического образования, включающая методологические основания, нормативный и процессуальный компоненты, перечень квалификационных требований к специалисту. Представленная модель позволяет операционализировать содержание профессионально-педагогической подготовки студентов путем введения рефлексивной составляющей.
Keywords: SYSTEM OF HIGHER PEDAGOGIC EDUCATION
MODEL OF VOCATIONAL PEDAGOGIC EDUCATION
REFLECTION ORIENTED PEDAGOGIC EDUCATION
COMPONENTS OF REFLECTIVE PEDAGOGIC EDUCATION.
СИСТЕМА ВЫСШЕГО ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ
МОДЕЛЬ ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ
РЕФЛЕКСИВНО-ОРИЕНТИРОВАННОЕ ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
КОМПОНЕНТЫ РЕФЛЕКСИВНО-ОРИЕНТИРОВАННОЙ МОДЕЛИ ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ
ISSN: 1994-8581
Origin: Образование и наука. 2011. №10
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2011_10_005.pdf205,69 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.