Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/32176
Title: Роль позитивной Я-концепции матери в личностном развитии дошкольника
Other Titles: The Role of Mother’s Positive Self-conception in the Preschool Children Development
Authors: Khaibullina, O. G.
Хайбуллина, О. Г.
Issue Date: 2010-02
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Хайбуллина, О. Г. Роль позитивной Я-концепции матери в личностном развитии дошкольника / О. Г. Хайбуллина // Образование и наука. — 2010. — № 2. — С. 78-85.
Abstract: В статье уточнено понятие негативной и позитивной Я-концепции матери. Посредством эмпирического исследования доказана связь Я-концепции матери с личностным развитием детей дошкольного возраста. Обнаружено, что дети матерей с позитивной Я-концепцией, в состав которой входят сформированность Я-образов, адекватная самооценка, сами имеют высокую самооценку, среднюю тревожность и отсутствие показателей агрессивности. Дети матерей с негативной Я-концепцей, для которой характерно расхождение между реальным и идеальным образами Я, неадекватная самооценка, обладают высокой тревожностью и агрессивностью.
The paper deals with the notions of mother's negative and positive self-conception. The empirical study proves the connection between mother's self-conception and pre-school children development. The children whose mothers have a positive self-conception including developed self-images and adequate self-rating also possess high self-rating, medium anxiety and no aggressiveness. The children whose mothers have a negative self-conception, i.e. a discrepancy between a real and an ideal self-image and inadequate self-rating, have a high level of anxiety and aggressiveness.
Keywords: PRESCHOOL CHILDREN DEVELOPMENT
SELF-RATING
ANXIETY
AGGRESSIVENESS
MOTHER'S SELF-CONCEPTION
Я-КОНЦЕПЦИЯ МАТЕРИ
ЛИЧНОСТНОЕ РАЗВИТИЕ ДОШКОЛЬНИКА
САМООЦЕНКА
ТРЕВОЖНОСТЬ
АГРЕССИВНОСТЬ
ISSN: 1994-8581
Origin: Образование и наука. 2010. №2
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2010-02_007.pdf314,57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.