Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.rsvpu.ru/handle/123456789/32657
Title: Использование «принципа сочувствия» С. В. Мейена и его аналогов в менеджменте и педагогике
Other Titles: Using Maien’s Principle of Sympathy and its Analogues in Management and Pedagogics
Authors: Раменский, С. Я.
Раменская, Г. П.
Раменская, В. С.
Ramensky, S. Y.
Ramenskaya, G. P.
Ramenskaya, V. S.
Issue Date: 2009-10
Publisher: Российский государственный профессионально-педагогический университет
Citation: Раменский, С. Я. Использование «принципа сочувствия» С. В. Мейена и его аналогов в менеджменте и педагогике / С. Я. Раменский, Г. П. Раменская, В. С. Раменская // Образование и наука. — 2009. — № 10. — С. 129-137.
Abstract: The paper provides some systems, each including two participants: «I» as a researcher, an educational specialist, a manager and «Not-I» as an object of studies, an opponent, a group of students. In order to interact effectively the subject and the object must try to understand features of each other and consider the opponent’s point of view when dealing with people. The analysis of effective methods of discussion of scientific hypotheses, student training, corporate culture transformation is carried out on the basis of an integrated methodological approach
В статье рассматривается класс систем, в каждую из которых входят как минимум два элемента: «я» (исследователь, педагог, менеджер и т. п.) и «не-я» (изучаемый объект, оппонент, группа студентов, специалистов фирмы, обрабатываемый материал). Обосновывается, что для появления эмерджентности (особого качества системы), эффективного взаимодействия «я» и «не-я» первый должен пытаться понять особенности второго; а в случае взаимодействия с человеком – встать на его точку зрения. На основе предложенного единого методологического подхода анализируются способы продуктивного обсуждения научных гипотез, обучения индивидов, преобразования корпоративной культуры
Keywords: A SYSTEMATIC APPROACH
EDUCATION
CORPORATE CULTURE
СИСТЕМНЫЙ ПОДХОД
ОБУЧЕНИЕ
КОРПОРАТИВНАЯ КУЛЬТУРА
ISSN: 1994-8581
metadata.dc.description.sponsorship: Работа поддержана грантом РГНФ 09-06-83602
Origin: Образование и наука. 2009. №10
Appears in Collections:Образование и наука

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
edscience_2009_10_015.pdf363,45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.